Hoe neem ik nu zaad vanmijn zonnebloemen om volgend jaar te planten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
27.5K

Het beste antwoord

Ja, leuk zijn ze die zonnebloemen! Het is eigenlijk heel eenvoudig. Wacht tot de zonnebloemen uitgebloeid zijn. Daarna rijpen de zaden. Als ze al een beetje van elkaar loslaten dan zijn ze rijp. Pluk de bloemhoofden op een droge dag. Hang ze ondersteboven op een droge plek op (schuurtje oid), zodat ze goed opdrogen. Zorg dat het goed ventileert, anders kan het zijn dat je bloemhoofd gaat schimmelen.
Als de zaden goed droog en uitgerijpt zijn kunt je ze daarna heel makkelijk van het bloemhoofd afhalen. Je kunt er ook iets onder zetten waar de zaden dan in vallen als ze rijp zijn (mocht je niet veel tijd hebben om te controleren).
Je kunt er ook een papieren (brood)zak onder hangen waar de zaden vanzelf invallen als ze rijp zijn. Bewaar ze op een droge, ventilerende donkere plek en je kunt ze volgend jaar weer uitzaaien.

O ja, muizen zijn gek op de zaden dus misschien is de optie van de broodzak niet zo slecht ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik wacht tot de bloem half leeg is gepeuterd door de gevleugelde vrienden, en haal dan eerst enkele zaden voor eigen gebruik uit de zonnebloem en laat dan de rest gewoon verder door de vogels opeten.
Je heb zelf toch maar enkele zaadjes nodig.
En als de vogels ze uitpikken dan weet je ook dat de zaden rijp zijn.
Op de natuur kan je altijd rekenen.
Wel bewaren in een envelop op een droge plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra de gele bloemetjes van het zaad af beginnen te vallen, kan je de zaadjes oogsten. Buiten het eenvoudig droog en koel (Dus niet op de verwarming oid, maar beter in de schuur) opslaan. Ook kan je de zaden nu al in de grond doen; Als de vorst niet te zwaar wordt, heb je ze volgens jaar staan.