Deze plant groeit spontaan in de tuin. Het blad voelt fluwelig aan en de bladeren zijn erg groot. Wie weet hier meer van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Het is de tweejarige wilde plant, de stalkaars, een van de vele soorten Verbascum.
De zilverachtige fluwelige rozet zal in de winter nog veel mooier worden, volgend jaar gaat hij doorschieten en komt er een lange stengel in met talrijke gele bloempjes, hij kan wel 1,5m. tot 1.8 m. hoog worden.
Na de bloei gaat de plant dood, dan laten staan en hij zaait zich het jaar er na weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou zeggen dat het vingerhoedskruid is. Dat is een tweejarige plant. In het eerste jaar vorm zich een bladrozet, zoals op de foto. Het volgende jaar krijg je dan een bloemstengel.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is kijk dan wel uit; vingerhoedskruid is zeer giftig voor zowel mens als dier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen vingerhoedskruid hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bladeren van vingerhoedskruid zijn minder wollig. En Dorussie: wie graast er in jouw tuin?
Deze plant heet : Verbascum. Er zijn heel veel soorten, en ze zijn polvormend en zaaien zich veel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtige plant,helemaal zoals Eddijst beschrijft,alleen noemen wij het hier de Koningskaars . deze plant werd als hij uitgebloeid was met was of ander brandbaar spul bestreken en als toorts gebruikt.vandaar kaars.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko, de koningskaars is een andere soort Verbascum, die maakt ook bladrozetten op de grond, maar veel minder groot.
Bloempjes zijn duidelijk groter.
Ik vind hem trouwens een van de mooiste soorten met de zwarte toorts