Heeft iemand een idee voor een tuin op een dakterras?

Ik heb een stuk terras waar ik nooit zit, maar waar ik wel naar kijk als ik in de woonkamer zit. Het is ongeveer 2x4 meter.
Ik had al gedacht om er een japanse tuin van te maken. Met stenen, lapjes grond met mos en misschien een klein vijvertje (het terras ligt op de garage, dus diep kan ie nooit worden)..
Heeft iemand misschien tips waar ik voor voorbeelden kan kijken of foto's die ik kan bekijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Heel leuk om meteen kleur op uw dakterras te brengen is de nieuwe trend ‘tuinposters’, bijvoorbeeld voor het bedekken van een saaie muur. Hier en daar verlichting plaatsen is ook gezellig om s'avonds naar buiten te kijken. Verder vind ik persoonlijk een goede kwaliteit kunstgras een aanrader bij kleine ruimtes. Ik heb het zelf ook op enkele plekken in mijn tuin, en ben er zeer tevreden over.

Origineel op een dakterras is om fruit en groente te houden in potten, deze kun je op planken of een leuke tafel neerzetten. Tomaatjes zijn erg makkelijk te houden in leuke potjes, net zoals rucola, tijm, rozemarijn basilicum, koriander, pepers en zelfs sla en kleine paprika’s. Ook aardbeien groeien prima in een pot of plantenbak, en er zijn verschillende minifruitbomen, zoals de terrasdruif, het mandarijnenboompje of de dwergpeer. Zorg er wel voor dat overtollig water weg kan, door bijvoorbeeld potscherven op de bodem te leggen.

Bloemen in potten geven een moderne uitstraling aan uw terras, maak gebruik van verschillende kleuren, materialen en groottes. Als je graag naar vlinders kijkt zet dan een Vlinderstruik of Verbena of bloeiende kruiden zoals Lavendel of Oregano. Vogels krijg je op je dakterras door te zorgen voor broedgelegenheid, voldoende schuilruimte, voedsel (bessen, insecten en zaden) en water, bijvoorbeeld door een vogeldrinkbak.

Hier vind je nog tips en voorbeelden:

http://www.in2lifestyle.nl/2/content.php?option=viewitem&id=283

http://www.tuinontwerp-caspers.nl/dakterras-daktuin.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een leuk idee om te maken maar wat een probleem kan zijn of worden is het gewicht.
Bij ons vorige huis hadden we ook een dakterras en daar hebben we ook een tuintje van gemaakt.
Maar om het gewicht te beperken hebben we de meeste bakken opgehangen aan een stuk muur, de railing en een bankje wat we tussen de railing en een stuk muur hadden opgehangen.
Als het terras te zwaar beladen wordt op 1 punt kun je snel lekkage krijgen, dus verdeel het gewicht.
Helaas heb ik van het terras geen foto's gemaakt maar ik heb wel een site gevonden waar leuke idee foto's op staan.
Heel veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt eens in de Japanse tuin in Hasselt gaan kijken.
http://www.personeel.unimaas.nl/floor.vanboheemen/JapansetuinHasselt.html

Ik denk als je op een vlak stuk van 2 x 4 meter een Japanse tuin wilt creëren dan je dan misschien bonsai moet gaan.

En dan alles in verhouding net zo klein.

Want een van de kenmerken van een Japanse tuin is grote keien. En dat kan nooit op dat dak. Maar als alles miniatuur is dan kan het weer wel.

En dan is het ook niet erg dat de vijver ondiep is.
Dan kun je er zelfs zo'n prachtige rood gelakte brug overheen maken.
En een paviljoen met rijstpapieren schuif panelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt een zeer ondiepe veiver doen, door een oud aziatisch bootje te vullen met water en planten. Ziet er erg leuk uit! neem een paar lappen gras en plant hier en daar azalia's

klaar is kees!