Kikkers zijn beschermd en mag je niet vangen, wat nou als de beestjes zelf mijn vijver zijn gaan bewonen, ben ik dan strafbaar?

Als de kikkers in mijn vijver zitten (met een netje erover) leven ze dan volgens de wet "in gevangenschap" of wordt er rekening mee gehouden dat de diertjes ook een eigen willetje hebben? Ze kunnen ondanks het net eruit komen hoor, heb speciaal voor de kikkers hier en daar gaten erin geknipt zodat ze ook lekker op de kant kunnen zitten. Zelfs de inrichting heb ik op ze aangepast (varens langs de kant, modder in de vijver zodat ze in de winter niet doodgaan).
Ze zaten in mijn oude (verwijderde) vijver, maar heb ze mee verhuisd naar de nieuwe (3 m verderop).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, mijn kat vangt weleens kikkers...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan vangt je kat beschermde dieren. Aangezien jij persoonlijk verantwoordelijk bent voor het gedrag van je kat .... Gelukkig maar dat nog niemand de tijd heeft om daar werk van te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ook zo'n kat die altijd aan het jagen is, zou ik die nu ook binnen moeten houden.
Nooit over nagedacht.
Denk alleen dat de buurt blij is met al de muizen die hij vangt, als hij thuis komt met een muisje prijs ik hem ook altijd uitbundig:
Zo, we hebben weer een heerlijk vers hapje vanavond.

Het beste antwoord

Op je eerste vraag is het antwoord:

- Nee, je bent niet strafbaar wanneer kikkers jouw vijver zijn gaan bewonen. Vergelijk het maar met huismussen of gierzwaluwen die onder jouw dak zijn gaan wonen.
Als je ze wilt gaan verwijderen dan moet je pas gaan opletten, want dat mag inderdaad niet zo maar, omdat ze beschermd zijn.

Leven ze nu in gevangenschap ? Ze kunnen er uit hoor.
- Als ze zelf in en uit kunnen, naar believen, dan leven ze niet in gevangenschap, maar hebben ze bij jou een geschikt biotoop gevonden. Dat is juist heel gunstig voor ze. Alle amfibieën in Nederland zijn beschermd verklaard omdat er te weinig van zijn. Er zijn er te weinig omdat ze steeds minder plek vinden om te kunnen leven. Jij hebt klaarblijkelijk zo'n plek gecreëerd. Je doet dus in wezen nu goed werk voor de kikkers. En dit is zonder overdrijven. Zo makkelijk is het soms om iets voor het herstel van de biodiversiteit te doen.

( Niet schrikken van de opmerking dat je goed werk doet voor de kikkers !! :-) )

Nu lees is dat je zelfs de omgeving hebt aangepast om het voor de kikkers zo gunstig mogelijk in te richten allemaal, zodat ze de meeste kans maken om te overleven.

Je hebt een dikke vette pluim verdiend wat mij betreft !!
Waren er maar meer mensen zoals jij in staat zich te verdiepen in hun dierlijke bezoekers en ze een beetje op gang te helpen.

Petje af voor je, muffin05 !

Hieronder wat ideeën om je tuin meer geschikt te maken voor wild levende dieren, voor degenen die door jouw actie geïnspireerd raken en ook aan de gang willen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is speling van de natuur.
12 jaar geleden
Ik zou ze gewoon met rust laten. Ze doen toch niks.! Maar als ze echt overlast doen. zou ik wel actie ondernemen. En een collectief bloedbad van maken van die vijver...

ssstttt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, Heb totaal geen last van ze hoor! maar mocht het zover komen dat ik een kikker verdelger nodig heb stuur ik je een PB en mag je komen helpen!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat mag dus niet met een beschermd dier. Maar ik heb de indruk dat jullie dat wel wisten.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hayvankatili!!!
Ja, volgens de wet, mag je ze niet vangen, niet vervoeren en niet in je bezit hebben.
Zijn het bruine kikkers, dan zijn die het liefst in je tuin in rommelhoekjes uit de zon.
Zijn het groene kikkers, die zijn het liefst in en bij het water en juist graag in de zon.
Ze kunnen je vijver weer uit, dus heb je ze niet in bezit.
Modder in de vijver is totaal niet noodzakelijk voor het overwinteren, wel overwinteren ze op de bodem ( groen kikkers) en daar ligt altijd de modder, daarom zijn de mensen gaan denken dat de kikkers de modder nodig zouden hebben om te overwinteren.
Plaats wel altijd een luchtpompje in je vijver voordat het gaat vriezen, dan zullen de kikkers nooit stikken onder het ijs en de vogels kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ze gewoon lekker zitten in je vijver, als ze echt gaan opvallen met hun geluiden zou ik toch een oplossing zoeken.

groetjess.

Toegevoegd na 1 minuut:
oja, in de winter moet je ook even kijken dat ze het niet koud gaan krijgen want ik weet niet precies waar ze overwinteren snachts maar kijk dat even na op google.

Toegevoegd na 1 minuut:
snachts moet weg.