Kristal
12 jaar geleden
Leuk antwoord Maria, ik denk er nu over na om misschien de klavertjes te laten blijven. Andere invalshoek heb je aangegeven :-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal. Ik vond het zelf ook een leuk gezicht op de foto van die site.
Kristal
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn natuurlijk goed. Dank jullie wel :-)
Dit antwoord veranderde mijn focus, en i.p.v. de klaver te bestrijden kan ik van mijn grasveldje een ander soort veldje maken.

Andere antwoorden (3)

Klaver is meestel een teken van vocht- en stikstofgebrek.
Het is goed mogelijk om de klaver met 'bloedmeel' te bestrijden. Bloedmeel bevat nl. organisch gebonden stikstof. Ook zal het gras hierdoor weer de nodige voeding krijgen om weer mooi groen te worden.
Wil je de klaver verwijderen , dan gaat dit het beste met de verticuteerhark. Net zolang herhalen tot er geen klaver meer staat. Het gaat sneller door de plekken eruit te spitten, hierna goede tuinaarde erin vullen en dit inzaaien of stukjes graszode erin leggen.
Ook zijn er diverse spraymiddelen te koop in het tuincentrum die klaver bestrijden.
amc
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat verticuteren... dat blijft nogal een achterwege...
Dank je voor je antwoord!
Kristal
12 jaar geleden
+1 dus !
Klaver is in staat zijn eigen meststoffen ( stikstof) te maken door middel van bateriewortelknolletjes.
Indien het gazon te weinig voeding krijgt ( bijna overal) komt het klaver in het voordeel omdat het zijn eigen stikstof maakt, vaak zie je ook de randen rondom het klaver het gras ook beter groeien. ( groener)
Dus iedere maand het gazon bemesten, liefst twee keer per week maaien, afgemaaide gras laten liggen en in de winter kalk strooien, dan is het klaver wel niet weg, maar je ziet het niet meer en nu juist wel.
Bestrijden met chemische middelen is bij klaver erg lastig en zeker niet zonder risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dus zo hoor je eigenlijk met een gazonnetje om te gaan...
Ik bemest maar 2 x per jaar, maai 1 x per week en vang het afgemaaide gras in de bak op... en strooi ook nog eens geen kalk.
Nou, dan snap ik nu wel hoe het komt....
Ja, en chemisch middelen gebruik ik alleen als iets écht niet anders kan en het móet weg. Nou, dat heb ik met klavers niet zo.
Ik ga erover nadenken Ed, dank je!
+1.
Kunstmest strooien werkt heel goed. Kunstmest zorgt ervoor dat het gras harder groeit dan de klaver. Klaver houdt niet van kunstmest. Zorg dat je niet te veel kunstmest strooit. Anders verbrand het gras. (Neem een handje kunstmest en strooi dit breedwerpig met een horizontaal gebaar).
Gras met klaver is echter beter voor je grond en voor het bodemleven, maar ja... het ziet er minder mooi uit als je een strak grasveldje wilt. ;-).

Het is óf kunstmest die stikstof levert, óf klaver (met de rhizobium bacterien in de wortelknolletjes). Ze kunnen niet samen.

Hopelijk werkt dit bij jou ook?