Heeft er iemand tips voor het aanleggen van een kruidentuintje?

Ik ben nog niet verder gekomen dan bieslook, peterselie en basilicum in potten, maar wil graag nu buiten een tuintje aanleggen. Kan ik ze vlak naast elkaar planten? Kruiden zijn niet winterhard neem ik aan? Hoe vaak bewateren? etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Peterselie is tweejarig, die overleefd dus een winter. Het jaar erop gaat hij bloeien en dan is het gedaan met de peterselie. Maar een nieuw plantje is zo gekocht. Salie, Marjolijn, thijm, laurier zijn allemaal winterhard.
Regelmatig water geven, elke dag een beetje dus, mits het regent. eventueel de knoppen eruit knippen.
Al zijn de bloemen van bieslook erg lekker op een salade.

In het voorjaar zul je een aantal kruiden als basilicum en munt opnieuw moeten planten, maar dan heb je er ook een hele zomer plezier van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige munt hoef je helemaal nooit opnieuw te planten, ik ben 5 jaar bezig geweest de munt die mijn voorganger hier had aangeplant weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Munt woekert erg, hou dat in de gaten.
Van kruiden die je vaak gebruikt kun je beter wat meer zetten zodat ze de kans krijgen weer te groeien.
Leg je kruidentuin niet te ver van je keuken , is makkelijker /prettiger als het regent, en je ziet hem beter dus denk je er ook eerder aan om kruiden te plukken.
Tegen mij is altijd gezegd dat laurier niet winterhard is, maar hij is intussen bijna 2 meter hoog.
Gewoon eens rondkijken bij tuincentra en uitproberen welke je lekker vindt, en welke het goed doen in je tuin
succes
12 jaar geleden
Als je een plaats hebt van bijv. een vierkante meter dan kun je die plaats gebruiken voor bijv. een pol bieslook, knoflookbieslook, lavas (bouillonplant), selderie (is echter eenjarig), verder peterselie en basilicum en nog meer kruiden. Deze planten zijn ook eenjarig. Ga eens een kijkje nemen in een volkstuinencomplex. Hier kun je alles vinden en ook soms wel krijgen.