Als er veel kraaien zijn, blijven de meeuwen dan weg?

Ik woon vlak aan zee, dus ben gewend 's morgens wakker te worden door het gekrijs van de meeuwen.
Ik heb sowieso een tuin met veel bomen, dus hoor altijd veel vogelgeluiden. Vanochtend hoorde ik alleen maar het gekras van kraaien. Langs het slaapkamerraam vlogen ook alleen maar zwermen zwarte vogels en op de daken van de huizen aan de overkant zag ik alleen maar zwarte vogels, terwijl er altijd grote meeuwen zitten. Er was geen meeuw te bekennen. Ik hoorde ze zelfs door de dakgoot lopen en ik hoorde alleen maar het bekende kraaiengeluid.
Ik heb in de achtertuin een grote meidoorn staan en er zitten altijd kleine vogeltjes in, omdat ze hier veilig zijn voor de kat en voor de grote vogels. Die blijven er gek genoeg uit, misschien wel door de vele stekels in die boom. Nu zit zelfs in die boom geen enkel vogeltje!
Het is vreemd stil buiten, het enige dat je hoort is het geluid van kraaien. Zijn kraaien over het algemeen heersers in de tuin of komt het door het grote aantal op dit moment? Wat kan de reden zijn van dit grote aantal? Het meest vreemde vind ik dat er ook geen meeuw te zien is. Een meeuw is zo veel groter dan een kraai en ze zijn ook altijd met groepen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat meeuwen bang zijn voor kraaien,, of vergis ik me daarin?

amc
12 jaar geleden
in: Tuin
5.9K
amc
12 jaar geleden
Bij de zee zijn altijd meer meeuwen. Dat is een feit.

Het beste antwoord

Bijna zeker heb je het over kauwtjes en geen kraaien.
De jonge van de kauwtjes zijn inmiddels uitgevlogen, maar zijn nog wel bij de ouders en dat is waarschijnlijk wat je ziet een zwerm kauwtjes met jongen, nog even dan worden de jonge verstoten door de ouders en zal je er veel minder zien, ook hun gedrag verandert dan.
Meeuwen zijn vaak wel dominant, maar zijn ook zo maar vertrokken, ze hebben liever geen groepen andere vogels rond om zich.
Ze kiezen de weg van de minste weerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ik denk toch dat het kraaien zijn. Ze vliegen namelijk niet zo speels als kauwtjes doen en zijn relatief groot. Ze zijn ook echt helemaal zwart, zonder zilverwit nekje. Ze zien er ook meer staalblauw uit en niet paarsig. Zou het kunnen zijn dat ze als doodgravers zitten te waken omdat onze kater er één te pakken heeft gehad? Gisteren kwam onze Felix binnen en legde een dode kraai op mijn toetsenbord. Ik ken het gedrag van kraaien niet zo, maar zo zitten ze in mijn tuin bij elkaar. Net als in zo`n horror-
of tekenfilm. Onze kat ligt er gewoon naar te kijken in de tuin en mekkert af en toe naar ze. Een fascinerend schouwspel, maar ze vallen hem niet aan en dat vind ik raar. Mussen doen dit weer wel, die dagen hem vaak echt uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd, erg vreemd!
amc
12 jaar geleden
Ja Ed, dat vind ik ook. Ik heb ze eens goed bekeken en alleen het geluid al zegt mij dat het kraaien zijn. Ik hoor overal alleen maar;" kraah, kraah". Kauwtjes klinken sneller, die roepen meer; "kjack, kjack". Mijn vogels hebben ook een grote zwarte snavel met een soort bultje bovenop en geen witte oogjes. Ze zijn echt helemaal zwart. Het is nu avond en het is stil buiten, maar ik heb de hele dag alleen maar kraaien gehad, andere vogels bleven weg. Ik vind het alleen al vreemd dat het zo'n grote groepen zijn dat ben ik van kraaien niet gewend. Weet je, ik vind het wel heel interessant, ik houd nl. zo van de natuur,dat ik rustig de hele dag met een verrekijker
in de tuin kan zitten en alles zo van dichtbij kan bekijken.
Het is vaak jammer dat een mens zich zoveel taken heeft toegeëigend en waartoe je je verplicht voelt ze te doen.
Any way, het is voor mij nog steeds een raadsel waar dat vreemde gedrag vandaan komt van die kraaien. Het intrigeert mij gewoon.
amc
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.+1

Andere antwoorden (3)

Kraaien zijn best wonderlijke dieren. Bij ons in de straat zitten er altijd twee, die heel vaak een reiger en een valk wegjagen bij vijvers en duivenhokken. Gaaf he?
Kraaien kunnen zelfs buizerds wegjagen met een paar kraai sterk, dus het kan zeker dat als ze met een hele troep zijn, de de meeuwen domineren en het gebied even van hun maken. Ze zijn sterk, snel en wendbaar, waar meeuwen meen ik wat trager zijn, en kunnen inderdaad best dominant zijn.

Waarom ze bij jou op dit moment met zovelen zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien een samenzwering? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Daar lijkt het wel op zoals ze daar zitten. Het lijkt wel 'Birds' van hitchcock. Ik vind het zo gek, want je ziet meestal maar enkele kraaien en nooit zoveel tegelijk.
Een regisseur zou zo een film kunnen maken en jij hebt dan alvast voor de titel gezorgd; " the crow conspiracy".
Ik denk dat ze op een soort dodenwake zitten voor hun metgezel die gisteren door mijn kat te grazen is genomen.
Ze kijken ook heel boos! :(
amc
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.+1
Meeuwen zijn echt niet bang voor kauwen want ik denk dat je die bedoeld.
Hier zit het vol met kauwen,maar ik zie hier ook meeuwen vliegen,ook op zoek naar jonge vogeltjes want die eten ze,maar bij kauwen krijgen ze weinig kans omdat ze ontzettend hun nesten verdedigen met vele tegelijk.

Een paar weken geleden zag ik dat ze zelfs een kat probeerden aan te vallen,maar die hield zich mooi gedeisd en kwam pas weer tevoorschijn toen er geen kauw te bekennen was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Nee, het zijn echt kraaien. Grote zwarte vogels met een grote zwarte snavel. Je hoort ook echt; 'kraah,kraah'.
Kauwtjes zijn kleiner, hebben een lichte oogjes en een zilverwitte soort kraag in hun nek. Die zeggen ook meer ;'kjack, kjack'. De kraaien stappen ook echt op de grond en huppen niet zoals de meeste andere vogels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké,meestal zijn het kauwen,vandaar mijn antwoord. ;-)
amc
12 jaar geleden
In elk geval bedankt voor je antwoord.+1
ik denk dat het heeft te maken met een bepaalde drang van de kraai ,die wil natuurlijk zelf ongestoord eten zoeken dus wat het eerst komt is andere vogels verjagen misschien zijn er op dat moment meer meeuwen dan kraaien maar ik denk dat kraaien vasthoudender zijn als ze een plekje zoeken