Hoe neem je waardig afscheid van een boom?

In de tuin van mijn buurman staat een prachtige enorme treurwilg die morgen gekapt gaat worden. Ik had er altijd uitzicht op en genoot echt van de boom en alle vogels die erin zaten. Het klinkt misschien heel erg raar maar ik wil echt soort van afscheid nemen. Wat zou ik nou kunnen zeggen of doen in de vorm van een klein ritueeltje om afscheid te nemen en het af te sluiten? Wie weet er iets wat ik zou kunnen doen waardoor ik er vrede mee zou kunnen hebben?

Toegevoegd na 1 dag:
De boom is inmiddels gekapt, wat een leegte. Maar er hingen dikke takken in het water die enorm aan het wortelen waren.Alsof de boom al zijn eigen plan had getrokken. Samen met de buren, die er ook nogal ontdaan over waren, hebben we besloten die takken in de grond te zetten om verder en sterker te groeien en als hun tuin af is krijgt hij weer een mooie plek terug in de tuin bijna op zijn oude plek. De boom krijgt als het ware een soort wedergeboorte. Hij is nu weg maar hij is niet weg. Ik heb zelf ook wat takken in een emmer gezet in de hoop dat ze gaan wortelen om mijn eigen kleine boompje te kweken die ik dan later op een mooie plek wil planten. Iedereen ontzettend bedankt voor de ideeen, een aantal ga ik ook uitvoeren.Mijn buurvrouw maakt van het hout ook nog eens twee mooie krukjes voor ons allebei. Het deed me echt heel goed om te ontdekken dat er meerdere mensen begaan zijn met dit soort dingen. Ik heb er berusting in en vind het geweldig dat hij terzijnertijd weer in de tuin mag groeien!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er voor kiezen om het af te sluiten, maar je kunt er ook voor kiezen om een stukje van de boom te nemen (schors, tak) en die te bewaren, als een soort aandenken. Misschien dat je er op die manier vrede mee hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw heeft het er ook moeilijk mee en is nogal creatief en wil van het hout 2 kleine tafeltjes maken, eentje voor mij en eentje voor haar. Daar ben ik op zich ook heel blij mee. Maar morgenochtend vroeg ben ik in de gelegenheid om even in de tuin te zijn en wil ik toch een klein iets doen om de boom te danken. Hoop echt niet dat dit raar klinkt maar mijn gevoel is hier heel sterk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp een dusdanig sterk gevoel voor een boom niet, maar respecteer het wel. Misschien kun je een paar woordjes in de boom kerven. De boom zal voor altijd toch een stukje van jou met zich meedragen, wat zijn volgende bestemming ook moge zijn.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik kan me hier absoluut niets bij voorstellen
maak er een foto van en hang die aan de muur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je 'pijn' hierover wel. Ik heb met pijn in mijn hart oude wilgen en eikenbomen zien omkappen. Vaak neem ik er een paar blaadjes van en laat deze tussen de bladzijden van een boek drogen.
De boom leeft sowieso in mijn hart, maar op deze manier heb ik tevens iets tastbaars.
Groet van een echte Tree Hugger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Tree Hugger!! Echt heel blij om te merken dat ik lang niet de enige ben met deze gevoelens!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of in stukjes hakken en van de winter gebruiken in de open haard. Dan heb je er nog eenmalig plezier van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom klinkt dat raar?
Omdat mensen dat "misschien" vinden?
Vele anderen kunnen daarin met je meegaan: denk bijvoorbeeld maar aan de kastanjeboom bij het huis van Anne Frank....!!!
Ik wens je toe, dat je er iets moois voor jezelf van maakt of al hebt gemaakt en voel met je mee: ik vind dit soort dingen ook naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt een hele mooie warme nacht. Blijf zo lang mogelijk buiten zitten, kijken en genieten van die boom. Neem alles in je op, elke tak, alle blaadjes, de kleurveranderingen, het geluid, de geur, alles. Voordat je gaat slapen wens je 'm een goede reis. Zeg dat je 'm graag weer zou willen zien, ooit, ergens. Probeer zijn wezen in je op te nemen zodat je hem later (op een andere plek) zou kunnen herkennen. Dat zou ik doen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Blijf morgennacht ook buiten zitten. Goeie kans dat hij door de bliksem wordt getroffen.
Zo heb je een knallend afscheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisILeClerc, ik begrijp best dat jij je niet kunt voorstellen dat iemand zich zo voelt maar er bestaat ook nog zoiets als respect voor andermans emoties. Je kunt ook gewoon niet reageren hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bomen en mensen, het blijft toch een bijzondere combinatie. Ik heb ook echt wel wat met bomen dus ik begrijp je gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heeft het kappen van de boom toch nog iets positiefs voortgebracht Maantje. Mooi! Ik heb nog aan je zitten denken, hoe het zou zijn afgelopen met de boom en met jou. Blij dat je er ondanks alles nog iets goeds aan overhoudt (zoals de krukjes, wat een goed idee). Je ziet, er zijn meer mensen die zich om dit soort dingen bekommeren!

Antwoorden (11)

Een takje er vanaf knippen en in je eigen tuin planten. Dan kun je elke dag nog een beetje genieten van een stukje van die boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een paar takken, een paar inde grond en een paar in het water, dan gaat het zeker goed.
Een klein steje nemen en laten groeien:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stekje sorry
Ik zou alleen maar boos zijn. Onlangs is een mooie eikenboom in de straat gekapt, ten koste van de auto's (natuurlijk: parkeerruimte is belangrijker dan groen). Alle seizoenen zag ik het hele jaar door in die boom voor mijn raam. De boom is weg dus ook de vrolijk fluitende en dartelende vogeltjes hebben hun hielen gelicht.

Dus ik begrijp hoe je je voelt! Het is klote. Misschien kun je er morgenochtend nog snel een foto van maken, van de treurwilg. Dan hang je die foto ergens op een prominente plek in je huis, zodat je hem toch nog een beetje bij je hebt. Of je maakt een tekening / schilderij, hetzij van de boom zelf hetzij iets expressiefs qua gevoel met de boom en het afscheid in gedachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat erg! Inderdaad al die seizoenen die je zo duidelijk in een boom ziet en vooral alle vogeltjes die er hun plekje in hadden gevonden. Die plek wordt ze ook maar keihard ontnomen. Ik vind het een vreselijk idee dat de boom morgen zal sterven. Ik begrijp best dat sommige mensen dit een hele rare en overdreven reactie vinden maar ik vind het wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zich zo voelt. Dus Lavender, dankjewel voor je antwoord en je tip!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heel erg! Ik was echt ontzettend boos. En je doet er zo weinig tegen. In dit geval je buurman: het is 'zijn' boom en het zal hem worst wezen of jij die boom gaat missen. Bomen zijn van iedereen, dat wordt nogal eens vergeten.
Nou, sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Lavender!
(Een) dood-zonde!
Schrijf een gedicht voor de boom.

Of denk aan de laatste regels uit het gedicht "boombeschrijving" van Hans Andreus:

Naar een boom
ziende zie ik
hemel en aarde in elkanders
armen.
Want een boom,
een boom is een bruiloft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er naar toe kunnen lopen en met je hand op de stam of een tak kunnen kloppen, met in gedachten de tekst: dank je wel boom, dat je me al die jaren dat je er was zoveel plezier hebt gegeven. Ik heb je zien groeien en bloeien en heb genoten van de vogels die graag in jou wilden wonen, en het ruisen van jouw bladeren in de wind, en ik hoop dat je genoeg tijd hebt gehad om met jouw bloesem genoeg nakomelingen te verwekken die net zo mooi gaan worden als jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig! Dankjewel!
Bijna alle bomen worden te groot voor de meeste tuinen.
Maar omdat het geleidelijk gaat, heb je dat niet zo in de gaten.
Uiteindelijk gaat een grote boom je hele tuin beheersen, planten er onder gaan dood, anderen gaan naar het licht trekken of krijgen meeldauw.
Zonlicht wordt steeds minder en minder, dus voor de tuineigenaar wordt een grote boom uiteindelijk een ergenis.
mensen die er naast wonen zien meestal alleen maar een mooie boom staan, waar vogels in en uit vliegen, maar stel de boom staat in je eigen tuin, vlak bij je huis, binnen donker, overal groene aanslag op je muur, geen plantje dat er wil groeien, dan wordt het een ander verhaal.
Als straks de boom weg is, zal er een zee van licht in de buurt komen, de zon gaat weer schijnen, planten zullen herstellen.
En na een maandje zal je zeggen, he wat lekker licht is het toch en mis je de boom niet meer.

Probeer je te verdiepen in de nadelen van de boom in de tuin van de buren, waarom ze de boom weg wilden hebben, wat de overlast van deze boom voor ze is.

Als je dat goed begrijpt zal je het makkelijker accepteren.
maak een foto van de boom en bewaar die, dan is de boom voor jouw niet weg.

Licht is leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de boom vertellen wat er gebeuren gaat (kan in gedachten)en waarom .Dan bedank je de boom voor al de goede dingen en vraag je om een loot om te laten wortelen zodat ie gewoon voortleeft.
Het is niet leuk, maar bedenk dat de boom wijsheid bezit, en als je het de boom van te voren vertelt heeft de zgnde boomgeest de kans om al te vertrekken!!!
Veel succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen vragen om als het om een grote gaat een stuk van de stam.Geef deze een mooi plekje en misschien een schaal erop met water voor de vogels.Zo blijft hij een beetje bij je en heeft het ook nog een functie.Leuk is het niet maar soms kan het niet anders te groot voor de tuin van de buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft mijn zus ook meegemaakt,
. Ze vond dat ook zo erg dat er zelfs een aantal bomen voor haar woning werden omgezaagd. Ze is, toen de bomen zagers kwamen, naar ze toegestapt en gevraagd of ze een schijf van de stam mocht hebben. Ja hoor met alle plezier hebben ze voor haar een schijf afgezaagd. Heeft nu een prachtig plekje gekregen, ze is er wat blij mee.
Misschien voor jouw ook een leuk idee ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een mooie foto van de boom en laat dat op canvas afdrukken. Zo heb je de boom voor altijd in je huis om naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan jou buurman of jij even bij die mag !
En ga ertegen aan staan .
En voel hoe die energie van die boom door jou lichaam gaat .
Je zult je erdoor goed voelen .