Hoe kan ik mijn woekerende bamboestruiken bestrijden?mijn hele tuin zit vol met nieuwe scheuten en al mijn straatwerk komt naar boven!

Heb gelezen dat je de struik moet uitputten met snoeien maar dan ben ik nog jaren bezig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.4K

Antwoorden (9)

wij hebben de bamboes in bakken ingegraven
dan kunnen ze niet voortwoekeren
daar heb je nu weinig meer aan
maar uitspitten scheuren helpt wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bamboeplanten zijn zeer sterk en gaan na jaren gewoon groeien ,plotsling enorm woekeren.
De nieuwe uitlopers zijn zeer sterk en taai.
Er is speciaal p.e. wortelscherm in de handel om de bamboescheuten te stoppen.
Je graaft een geul 80 cm. diep rondom de bamboe en plaatst daar wortelscherm in (verticaal).
Daarna moet je vanaf dit wortelscherm alle scheuten uitgraven.
Afknippen helpt echt niet, telkens weer zullen de scheuten weer uitlopen.
Een pluspunt, de uitlopers zitten meestal niet zo diep en als je een begin hebt, dan kan je de uitlopers zo volgen.
Daarna uitlopers bij houden ,op den duur kom je er zo van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bamboe is verschrikkelijk. Ziet er leuk uit, maar is niet te stoppen. De enige oplossing is de gehele plant uitgraven, het zand zeven, en vervolgens, als je het echt heel graag in je tuin wilt, in een betonnen bak planten.
Wat Eddijst zegt ken ik niet, misschien helpt het ook wel, maar ik zou voor beton gaan ^.-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen :eruit ermee. Grof geweld, want anders is je hele tuin één groot oerwoud, waar niets anders meer in groeit. In één hoek kan je hem dan laten staan, en zoals Ed beschrijft, die wortels gelijk indammen.
Ik vind zulke drastische maatregelen zelf altijd héél moeilijk, omdat ik vind, dat de natuur zijn gang moet kunnen gaan, maar echte natuur zijn onze tuinen toch al niet, en ik stel me dan altijd maar voor, dat er nieuwe bewoners in mijn huis komen wonen. En wat gaat er, behalve de keuken en de badkamer, op de schop ?
Juist. -- de tuin....Dus daarna doe ik dan toch maar wat gebeuren moet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige snelwerkende en definitieve oplossing is zoutzuur. Maar dan groeit er ook nooit meer wat. De komende 29 jaar tenminste niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bamboe is net als alle andere grassen gevoelig voor glyfosfaat(dit is de werkzame stof in roundup)en is daar dus ook goed mee te bestrijden maar door de uitgebreide wortelstokken moet je de bespuiting enkele keren herhalen als er weer scheuten uitkomen. als er planten bij staan die je wil sparen kun je de bamboe ook aanstrijken.
dit doe je door een oude spons nat te maken met onverdunde round up (wel latex handschoenen aantrekken )en de scheuten daar een voor een mee in te smeren,na 3 weken zul je zien dat de koppen lichter van kleur worden en de scheutendie je niet behandeld hebt kun je dan nogmaals behandelen. Bij mij was ik er in 3 maanden voledig vanaf.
veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad; Round up werkt het allerbeste. Ik zit met hetzelfde probleem. Ben systematisch mijn bamboe aan het " vermoorden" met Round up en Clear up. De vraag die je stelt heb ik ook al eens gesteld op deze site (de antwoorden moeten nog terug te vinden zijn). Via deze site ben ik ook Clear up schuim van Bayer gaan gebruiken, is stukken goedkoper dan Round up. Werkt ook goed. Het schuim is goed te doseren door het "rietje", daardoor beschadig je andere planten die in de buurt staan niet. Ik laat de bamboe eerst dood gaan, daarna graaf ik het allemaal uit. Het is echt een pokkenwerk, maar niets anders helpt.
SUCCES!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij radicaal alles er uit en helemaal niks laten zitten. Sucses met deze moeilijke klus.
P.S. Als je nog eens bamboe planten zet, wat ik me overigs niet kan voorstellen, steek dan ieder jaar de wortels rond om de plant af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deel van de wortels blootleggen op verschillende plaatsen, bakjes vullen met verdelger (hoge concentratie) en de wortels in de mengels steken, bakjes afdekken zodat geen huisdieren in aanraking kunnen komen, of regen de bakjes kan doen overlopen. bambo zal via de wortels vergif opnemen, andere planten blijven gevrijwaard, aangezien enkel bamboe wortels in aanraking komen met vergif...
af en toe bakjes verplaatsen , duurt wel enkel dagen/weken eer je resultaat ziet