hoe kan ik wormpjes in de pruimen[boom] voorkomen?Het is echt zonde van de lekkere pruimen.

Wij hebben gehoord over lijmband aanbrengen, hoe werkt dat precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
12.4K

Het beste antwoord

Misschien had je dit al gelezen maar misschien is het toch handig:

Ik heb enkele jaren carpovirusime gebruikt.
Dat is een product tegen de fruitmot, eigenlijk een ander insect van dezelfde familie die appels en peren aantast.
Voor de appels en peren was het een echte oplossing : veel minder aantasting van het fruit, in de jaren voordien was 20-40% van het fruit aangetast , nu minder dan 5%.

Ik heb het product ook op pruimen gebruikt, daar ook goed resultaat, maar minder uitgesproken omdat voorheen er minder aantasting was en omdat ook bij anderen de aantasting variabel was.

Product virusime is verkrijgbaar bij Boomkwekerij De Linde, zie aldaar voor een folder.
http://www.boomkwekerijdelinde.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&c=7

&

probeer eens met oliocin te spuiten in het voorjaar net voor de knoppen open gaan
het is een soort van olie,en die zorgt ervoor dat er een film over de eitjes ligt die overwinteren op de takken,en die gaan dan dood
en zo heb je dan ook minder of geen insecten die nadien alles komen verzieken
trouwens het is geen gif
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het aanbrengen van lijmbanden werkt allen als er kruipende insecten zijn , die vanaf de grond omhoog kruipen.
Wormpjes in je pruimen komen van vliegende insecten.
Om te voorkomen zorg er voor dat je boom in een optimale conditie is, geen gras onder de boom, maar een dikke laag gemalen boomschors en voldoende organische mest.
Wil je snoeien dan kan dat in de zomer, dus nu of net na het pruimen plukken.
Is het een volwassen boom dan helpt flink snoeien, omdat dan de groei weer terug komt en hoe beter de boom groeit hoe minder aantastingen.
Hoe slechter hoe meer.