De bloemblaadjes van 3 waterlelies zijn aangevreten, hoe komt dat?

Hoewel we al een jaar of vijf waterlelies in onze vijver hebben, heb ik nog niet eerder meegemaakt dat de bloemblaadjes aangevreten zijn. Zowel van de bloemknop als later toen de bloem open was. Welk dier/insect zou dat gedaan kunnen hebben? Kan ik dit op één of andere manier voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Mogelijk is het in dit geval het waterleliemotje, de larven hiervan eet van jonge bladeren en bloemen van de waterlelie.
Mogelijk is het de larve van de kroosvlinder, ook die eet waterlelies. ( komt het meeste voor)
Dan is er nog het waterlelie kevertje, maar de larven hiervan, eet gangen in het blad, dus die zal het niet zijn.
Deze larven zullen na verloop van tijd gaan verpoppen en de waterlelies zullen geheel herstellen.
Er is niets aan te doen, insectenetende vissen wil wel eens helpen, zoals de goudwinde en de goudvoorn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volkomen ten onrechte krijgen de waterslakken wel eens de schuld hiervan, maar dat is niet juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn goudwindes zijn deze winter opgegeten door de reiger :-(, alleen de goudvissen zijn nog over. Waterslakken heb ik in overvloed, die heb ik inderdaad nog nooit aan een bloem zien eten.
bedankt Ed, het zullen dan de larven van de kroosvlinder wel zijn, de leliebladen zijn onaangetast. Ik vroeg me even af of de reiger soms aan de bloemen had geknabbeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Ed, ik hoop die beestjes niet meer te zien in m'n vijver :-)

Andere antwoorden (2)

Dan hebte gé last van bevers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh? bevers in mijn vijver?
Misschien raar, maar ik had laatst een waterlelie in huis staan en daar is mijn kat mee aan de haal gegaan. Ze heeft er een echte hap uit genomen. Weet niet of ze die ook echt op heeft gegeten (ik weet niet of dat slecht is, maar ze is niet ziek geworden) of dat ze er gewoon mee gespeeld heeft.
Dus misschien is er een kat in de buurt komen wonen? Wel bijzonder, want de meeste katten blijven uit de buurt van water..