is het goed om in de winter de pomp aantelaten dat de vijver niet dicht vriest snel antwoorden a.u.b ik doe het elke winter

het is best een kleine vijver

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12K
anneliez
13 jaar geleden
waarom snel antwoord?
we hwbbwn nog 3 seizoenen voor het weer winter is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook zeggen, even gas terug a.u.b. met je 'snel antwoorden' het is net lente. Waarom meen je dat te moeten toevoegen op je vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Vandaar dat men hier spreekt van het barre noorden wanneer men richting polderland rijdt. In Limburg, Belgie, Duitsland is de lente zicht- en voelbaar al begonnen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Doe je aan ijs-vissen?

Antwoorden (7)

Oppassen dat je pomp en eventuele slang/kabel niet bevriezen. Het lijkt me eerlijk gezegd geen goed idee. De tuinslang sluit je ook af in de winter (niet iedereen natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan een vijverpomp zit geen slang.
Een kabel kan niet bevriezen, daar gaat stroom door en geen water, dus?
Ja Yoh da's een goede oplossing! Stromend water bevriest namelijk minder snel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit altijd, werkt prima. Bij strenge of lange vorst wel op letten dat niet alles bevriest en er genoeg water is om rond te pompen anders vriest je pomp kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker als je er vissen in hebt is het verstandig om de vijver niet helemaal dicht te laten vriezen.Weet niet wat voor pomp je gebruikt maar kan ook goed werken met een klein pompje met een bruissteentje.De pomp zelf kan je dan uit.De meningen zijn hier over verdeeld maar als je ook nog planten in de vijver hebt laat dan in elk geval een stukje open in de vijver.Gelukkig komt nu het voorjaar eraan dus dit voor volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom snel antwoorden vriest de vijver nu nog dicht dan? Maar zet een flinke bos stro in de vijver dan vriest hij in ieder geval niet dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kleiner de vijver hoe groter de kans dat het in de winter mis gaat.
Maar wat gaat er dan mis?
In de herfst vallen/ waaien veel bladeren de vijver in.
Waterplanten sterven af en er ontstaat veel modder.
Gedurende de winter gaat alles liggen rotten door de rottingsbacterién, deze bacterién gebruiken veel zuurstof, die ze uit het water onttrekken, als de vijver dan ook nog dicht vriest, kan het moerasgas ( van de rottingsbacterién ) niet meer weg, bij ongeveer -6 graden vriest het ijs ook aan de kant vast en zal langzaam het water giftig worden.
Vooral bij sneeuw op het ijs!!
Een vijverpomp die in de winter aan blijft staan, brengt beweging in het water, hierdoor vriest de vijver niet meer helemaal dicht en kan het giftige moerasgas weg.
Ook komt er door de beweging in het water, zuurstof uit de lucht in het water.
Dus een pomp aan laten staan is een prima oplossing.
Maar kost wel veel stroom, met een eenvoudig luchtpompje, dat belletjes in het water brengt heb je de zelfde oplossing, maar kost ongeveer 10 cent per week aan stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe uw pomp uit en laat er een plastieken bal op drijven.
als uw vijver dichtvriest dan neem ik die bal vantussen het ijs en neem ik wat water eruit zodat er ong 2a3cm lucht tussen het ijs en water staat. leg dan de bal terug op het gat. ik neem er om de twee dagen es die bal terug af om te kijken of er nog ruimte tussen water en ijs is.

grts