hoe heet die boom met de roze bloesem, die nu overal in bloei staat?!

Die hele mooie, die de lente altijd helemaal opfleuren! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
48.4K
Amadea
13 jaar geleden
Woon jij in het uiterste zuiden, of in het hoge noorden van het land?

Het beste antwoord

Het moet een Prunus wezen, maar daar zijn ongelooflijk veel soorten van, honderden!
Maar de allereerste zijn de sierpruimen,( ook Prunus) die zijn er in wit, licht roze en roze.
De meeste van deze sierpruimen hebben ook nog heel donker rood-bruin blad, wat in de zomer erg mooi is, oudere bomen krijgen soms ook pruimen, die zijn ook donker rood- bruin en zie je vrijwel niet hangen, gekker nog, vrijwel geen mens heeft ze ooit gezien.
De pruimen smaken trouwens prima.
Deze sierpruim is zeer algemeen, over een week beginnen andere soorten Prunussen te bloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is m.... thanks! :)

Andere antwoorden (6)

Sakura bloesem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bloeit nog niet.
Sierkers of prunus

Toegevoegd na 23 minuten:
http://www.tuinadvies.nl/prunus_subhirtella_autumnalis_sierkers.htm

Toegevoegd na 24 minuten:
Prunus subhirtella 'Autumnalis Rosea'- sierkerselaar
Deze sierlijke kers uit Japan draagt van eind herfst tot in het voorjaar een zee van bleekroze bloemen met tussenpozen. Merkwaardige sierkers omwille van zijn dubbele bloeitijd: een gedeelte van de bloemknoppen komt reeds in oktober open, de rest in het voorjaar

http://www.tuinadvies.nl/prunus_subhirtella_autumnalis_sierkers.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Nee, die komt pas na de magnolia in bloei en die zijn nog niet zo ver. Dus het moet een andere boom zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn er wel die nu al bloeien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi geen ruzie he, de winterbloeiende Prunus subhirtella staat nu in bloei, al een week of twee, maar is in de meeste delen van ons land niet zo algemeen, trouwens die tweede bloei is niet zo overweldigend als de sierpruimen of ook genoemd kerspruim, Prunus cerasifera nigra, die nu bloeien en die is zeer algemeen, dus zal deze bedoeld worden, de meestvoorkomende is de roze en die zie je nu overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ik heb ook al bloeiende prunussen gezien +
Amadea
13 jaar geleden
Ik hou toch 't idee dat de vraagstelster iets anders bedoelt. Maar twee minnen voor dit antwoord vind ik niet terecht, dus hierbij een compensatie-plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, bedankt voor de hulp ;)" @Stippel, bedankt voor de plus. @Amadea, ook bedankt maar voor mij blijft het wel de Prunus hoor ;)"
Sakura blossom tree
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik nu zie bloeien zijn vooral rhododendrons (in roze, paars, wit, rood, geel) maar dat zijn struiken (plaatje 1).
Bomen die vroeg in het voorjaar roze bloeien zijn bijvoorbeeld de Cercis siliquastrum, de Judasboom, die bloeit roze of paarsig vóór ie in blad komt (plaatje 2).
Magnolia bloeit roze-wit-paars maar is ook een struik ( http://image.gardening.eu/giardino/singolepiante/magnolia/magnolia_small.jpg ) en straks bloeien de sierkersen weer ( http://www.nicholasnursery.com/images/kwanzan_cherry_tree1.jpg ).
Als het een andere is, moet je 'm iets specifieker beschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou hem graag specifieker willen beschrijven, maar dat kan ik helaas niet! Bedankt voor het antwoord in ieder geval :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rhodondendrons heb ik nog niet in bloei gezien, die zijn toch pas later?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze staan hier al uitgebreid te bloeien - maar de sierkersen hebben hier net wat dikkere knoppen gekregen, terwijl de meeste van de vroegste soort zijn (ik woon in Utrecht, dus redelijk gemiddeld klimaat).
Een Prunus Serrulata, ook wel genaamd:

Chinese Kers, Japanse Kers, Sierkers, Sakura, Japanse Sierkers, Japanse kerselaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oooh, dat heb ík weer: een heel ander antwoord.
Volgens mij bedoel je de viburnum. De viburnum grandiflorum staat van februari t/m maart volop in bloei.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde eigenlijk van januari t/m maart...
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dit is geen boom, maar een struik.