Kan een blauwe regen (Wisteria) goed wortelen in zandgrond en hoe kan ik hem dan het beste verzorgen?

Ik heb mijn blauwe regen (net gekocht) enkele dagen geleden geplaatst aan de voorkant van mijn huis. Nu is het zo dat daar zandgrond zit (in mijn achtertuin zit aarde) en ik wil graag weten of de blauwe regen hier wel tot volle wasdom kan komen?

Nu weet ik dat zandgrond minder goed vocht vasthoud en dat de blauwe regen dit juist nodig hebt maar ik vraag mijzelf af of ik er goed aan doe om hem hier te plaatsen?

De blauwe regen heeft al een fikse kluit en wellicht is het een idee om een deel zand weg te spitten en daar tuinaarde te plaatsen zodat de kluit hierin zit (goed voor het vocht) en dat de wortels dan verder in het zand kunnen wortelen?

Misschien kunnen jullie mij ook vertellen hoe ik de blauwe regen in het beginproces kan verzorgen zodat hij zo snel mogelijk zijn weg vindt in de zandgrond.

Veel dank voor jullie advies!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Het beste antwoord

Een blauwe regen kan heel oud worden, dus is het zeker de moeite waard er goede grond bij te doen.
Zeker tegen een woning aan, is de grond vaak heel erg slecht.
Graaf er een kruiwagen vol van uit en vervang deze met een kruiwagen potgrond ( 2 zakken van 40 l.)
Geef hen twee keer per groeiseisoen, organische mest en zorg dat er draden zijn waarlangs hij zich kan winden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed dank voor je antwoord. Wellicht is het inderdaad wel een goed idee om potgrond te plaatsen. De kluit staat dan in potgrond en de wortels gaan dan verder in de zandgrond. Het voordeel is dat bij aarde de regen beter wordt vastgehouden en dit is zeker handig omdat er een stoep voor mijn huis zit en regen dus moeilijk bij de wortels komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het uitgevoerd omdat dit mijzelf ook het beste leek. Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (2)

Uit ervaring weet ik dat de Blauwe Regen groeit als kool in zandgrond. Het zal hem geen enkele moeite kosten om z'n weg te vinden. Zelfs op arme zandgrond gaat het heel goed.

Wat je kunt doen om hem op weg te helpen is een schep
mest aan z'n voetjes doen bij het poten, verder hoef je echt niks extra's te doen. In het eerste jaar wat water geven als het in de zomer erg droog wordt. En een beetje geduld hebben met de bloei: bij sommige soorten duurt het enkele jaren voordat ze echt gaan bloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
enkele jaren kan zomaar 7 of 8 jaar zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Floribunda bloeit doorgaans pas na 10 jaar, andere soorten eerder.
En als je teveel mest geeft, bloeien ze helemaal niet (het is ook nooit goed ;p).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het antwoord! Ik heb daarom ook een volwassen blauwe regen gekocht (11 jaar oud) die al flink bloeide. Nu is hij terug gesnoeid tot 1,5m hoog en ik verwacht niet dat hij dit jaar al bloeit omdat hij eerst goed zal moeten aarden. Ik wil er wel alles aan doen om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er een in de tuin van 30 jaar oud (op droge arme zandgrond) en die doet het prima. 5 jaar geleden in de voortuin een Floribunda bijgeplant, en die bloeide al na 2 jaar.
Een blauwe regen stelt niet veel eisen aan de grondsoort, dus zelfs zand zal volstaan. Beter is het om een deel van het plantgat te vervangen door de tuingrond zoals u aan de andere zijde van uw huis heeft. Mengen met turfmolm en gegarandeerd dat hij nooit droog staat. Niet teveel mesten als het een nieuwe plant is.
En als laatste; blauwe regen staat het liefts in de volle zon.