Ik wil zo graag mos tussen de tuintegels. Hoe krijg ik dat voorelkaar .

In de winter en voorjaar wel op enkele plaatsen. Zijner mosplantjes of zaadjes te koop ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
18.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag de sporen bij mij tussen de tegels vandaan schrapen :-)
Bij mij is het behoorlijk groen (tuin op het noorden vlakbij het bos..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja lachen he !wat de een kwijt wil, wil de ander hebben. Maar ik ga alle tips uitproberen, ik heb wel een tuin op het westen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag dat van mij wel hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mos vind ik ook mooi, maar hier vooral gras tussen de tegel :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mos is superhip tegenwoordig, heb laatst gezien dat ze een complete mostuin gingen aanleggen...

Het beste antwoord

Zorg dat er op de plekken waar je mos wilt schaduw is en dat de grond zuur is (dan zou je de voegen moeten uitkrabben en vullen met grond die bedoeld is voor heide en azalea's, verkrijgbaar bij het tuincentrum).
In tuincentra hebben ze wel plantjes die je in tegelnaden kunt plaatsen, maar dat is niet dat zachte kussentjesmos dat je waarschijnlijk bedoelt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kussentjesmos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Koop een huis met de tuin op het noorden,een plaats waar weinig zon komt,dan krijg je het vanzelf.
Maar of het nu echt prettig is,dat is een tweede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke bioloog kan je vertellen dat er geen moszaadjes te koop zijn. Mos is namelijk een sporenplant.

Omdat de meeste mensen mos tussen de tuintegels weg willen hebben, verkopen tuincentra geen mos als plantjes. Als je zorgt dat tussen de tegels wat ruimte is zal er vanzelf mos gaan groeien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verder kan je mos verzamelen, bijvoorbeeld bij tegels van mensen die de mos weg willen hebben. Je kunt de mos weer tussen jouw tegels planten of eventueel de mos drogen en verpulveren en dan tussen je tegels "zaaien".

Misschien heb je nog iets aan bijgaande link, hierbij zoekt iemand een mogelijkheid om mos te laten groeien op de grond bij een bonsai boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi som, je toegevoegde antwoord is een stuk vriendelijker dan de eerste,ik ga dat zeker uitproberen,bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord was zeker niet onvriendelijk bedoeld, maar de eerste zin was wel een beetje flauw. Als je het mos droogt en verpulvert zullen de sporen nieuwe mosplantjes vormen. Ik denk dat verzamelen handiger is, dan kan je ook kijken welk mos je mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het werkt echt hoor, ik verzamel ook wel eens mos om tussen keermuurtjes te steken. maakt een tuin zo veel natuurlijker.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker! Maar mos is ook op zich niet lelijk!
Tuincentra hebben vaak wel mos te koop. Maar als je geduld hebt, komt het ook vanzelf wel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verkopen ze inderdaad maar is niet het soort mos wat tussen tegels groeit.
In bossen en op muurtjes in het park vind je vaak mos. Als je dat eraf schraapt en op de plek waar je het wilt hebben door de grond vermengt, zal dat wel gaan groeien. Voorwaarde is wel dat je tuin schaduwrijk is. Veel bomen doet dus goed. Begin dit project in het voorjaar. In de winter zal het niet aanslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi alterego, bedankt voor de tip, ik ga in het voorjaar op pad om mos te schrapen, zie je het al voor je ? Ik ga het zeker doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mossen kan je uitstekend in de winter verplanten, dan is de kans op verdrogen na het overzetten het kleinst!
Alleen de meeste mossoorten laten zich niet verplanten, omdat er geen wortels aan mos zitten en elk soort zijn eigen specialisatie heeft wat betreft ondergrond, dus mos wat je van een muurtje afschraapt, groeit niet op de grond, maar ook mos uit het bos dus niet.
yoghurt schijnt te werken bij het groeien van mos.

Kijk eens op:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een rondje door je wijk wandelt kom je vast wel ergens huizen tegen met tegels op het noorden of met tuinmuurtjes die dik begroeid zijn en bejaarden die er achter wonen en misschien wel heel blij zijn als je het voor hen weghaalt.
Het is nu alleen nog te koud om het aan te laten slaan.
Zorg wel voor wat schaduw in de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zaadjes zijn niet te koop dus, de sporen bevinden zich overal en zullen ook tussen je tegels terecht komen.

als je grond/de voegen vochtig zijn en een hoge zuurgraad hebben zal de mos het erg naar zijn zin hebben bij je.

het smeren van yoghurt tussen je tegels, of het aanbrengen van verpulverde turf zal de grond zuurder kunnen maken als deze voor mos te alkalisch is.

natuurlijk kan je ook ergens mos weghalen en deze in (de buurt van) de voegen leggen zodat je zeker weet dat mos sporen een betere kans maken zich te nestelen tussen je tegels.

mos OP de tegels kan slipgevaar opleveren!

het kweekse!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met geduld.

laat veel grond tussen je voegen zitten dus als je nog moet tegelen niet de tegels tegen elkaar aan doen maar een paar millimeter ertussen laten. Regelmatig het gras en onkruid doodspuiten met roundup (werkzame stof glyfosaat) dat dood niet de mossen wel gras en onkruid.

Zo heeft je mos meer overlevingskansen. verder zie ik hier goede tips tussen staan:) Vermijd kalk in de buurt. En het zal vanzelf gaan groeien;) af en toe wat extra water is ook aan tebevelen..

het zal er ws wel stom uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vochtig weer komt het vanzelf. Wordt het te droog giet dan regelmatig wat water over de stoep. Mos komt dan vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mos hoort tot de z.g.n. lagere planten, dit zijn planten met sporen, dus geen zaadjes.
Overal zijn sporen van mos aanwezig, over de hele wereld, alleen de omstandigheden bepalen of er mos gaat komen.
Er zijn in ons land 600 soorten mos, die allemaal hun eigen ondergrond moeten hebben, ze laten zich moeilijk of niet overplanten.
Wil je toch iets mosachtigs, dan is sterretjes mos wel wat voor je, ook wel Sagina genoemd.
Het lijkt sprekend op mos, maar is het niet, omdat er witte bloemetjes aan komen, koop een paar plantjes op een tuincentrum, peuter ze uit elkaar en plant ze tussen je stenen/ tegels.
April is een prima tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoghurt en/of karnemelk in de voegen gieten en vochtig houden..Verder inderdaad de zon uitbannen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet vegen en de natuur ze gang laten gaan.

of het uit mijn tuin halen ik wil er juist van af ik wordt er gek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoghurt of karnemelk bevordert mos groei