Wie heeft ervaring met een zitmaaier?

Wij hebben een tuin van ca. 2400 m2, met veel gras. We maaien nu met een electrische grasmachine maar willen een zitmaaier aanschaffen.
Het liefst één die weinig lawaai maakt.
Graag alleen antwoorden van mensen met ervaring.
Als het kan ook info over de maaibreedte en de grote van de vangbak.
Ook moet hij goed blad kunnen weghalen want we zitten rondom onder de eikenbomen.
Liever geen Google antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb een tuin van 5.000 m² en in 25 jaar diverse zitmaaiers gehad. De keuze is vooral afhankelijk van wat je wens is en van de ondergrond van je tuin en de vorm. Gezien de flinke afmeting adviseer is een maaier met stevige motor ( hoe zwaarder de motor hoe sneller je kunt maaien en hoe breder het maaidek kan zijn ) meestal briggs & stratton motoren. Je kunt kiezen: - Frontmaaier met mulching maaidek - Tracktormodel met opvangbak Frontmaaier: Voordeel: ongelijkterrein (dek veert mee ), gazon met veel hoeken en struiken ( je kunt om de as draaien en met het maaidek ergens onder steken ) Nadeel: je moet echt consequent regelmatig maaien anders werkt het Mulch systeem niet bij lang gras, relatief een duurdere machine in aanschaf, er blijft altijd wel iets in het gras achter bij nat weer dus aan je schoenen etc. Tractormodel: Voordeel: Veel opties en extra's op te bouwen, veel aanbod in soorten, hoge maaisnelheid. Door opvangsysteem zeer schoon gazon na maaien en neemt perfect bladeren mee. Nadeel: Lastig maaien bij hoeken en kanten, bij veel ongelijk terrein hapt het maaidek eerder in de grasmat. Hoe breder je maaidek, hoe vlakker ( geen kuilen en gaten ) je gezon moet zijn. Gezien de aanwezigheid van veel blad zou ik gaan voor het tractormodel. Tip: Torro en John Deere ( niet goedkoop )

Wij gebruiken een Rider van Husqvarna. Zonder meer in alle opzichten een perfecte machine....!

Wij hebben een stiga, 98 cm maaiblad, 17pK vermogen, is naar ons inzicht beter omdat zij-uitworp eerder verstopt. Zittend gras en blad lossen. We wonen in het bos en hebben dus veel vallend blad (ook ca 2000m2). Ideale zitmaaier maar maakt wel veel lawaai dus oordoppen zeer aan te raden. (dan gaat het prima).

Hoi, ik durf je niet te zeggen welke goed of slecht is maar mijn broer heeft er in ieder geval eentje op een grasmaaier veiling gekocht. De veiling vindt ieder jaar plaats en is (weet het niet zeker) in Brabant. Mss dat je daar in ieder geval wel slaagt. Enne, tja verder heeft hij op het grootste stuk land 3 schapen rondlopen en die houden dat prima bij. Het is mss een ideetje. Toegevoegd na 51 seconden: Oh ik wilde dit eigenlijk bij reacties plaatsen, excuses!

Stiga maaibreedte 1meter 10 en verpulvert alles dus ook blad. Je kan ook om bomen netjes heen maaien want er zit een knik in het midden,Je kan er eventueel ook een sneeuwschuiver opzetten,verticuteermachine (dat haalt mos uit het gras) en je kan er beluchting op zetten wat weer gaatjes prik in het gras voor beluchting voor mooi gras. Kort om een prachtigen machine,met vele functies maar is niet goedkoopste

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100