Hoe kan je prei telen zonder gebruik te maken van sproeistoffen ?

Prei is nog gevoelig van worpjes in de wortel en er boven.
Graag wat tips !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.4K

Het beste antwoord

Ik heb al heel mijn leven een groentetuin maar gebruik nooit giftige bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest.
Maar ik zal eerst iets uit leggen.
De preimot is een vlindertje, dat op de geur van de prei af komt en daar de eitjes op legt.
Het motje kan dus ongelooflijk goed ruiken!
Iedere preiplant ruikt natuurlijk naar prei, maar een gezond groeiende preiplant, ruikt veel minder naar prei, dan een slechtgroeiende plant, dit geldt trouwens voor alle planten en bomen.
Hoe slechter dus een preiplant groeit, hoe meer hij dus naar prei ruikt!
Het is dus zaak, dat de prei optimaal groeit en daardoor minder naar prei ruikt, dus ook minder of geen preimotjes.
Heb je toch aantasting van het motje, dan ga je dat gauw zien aan het blad, er komen allemaal bruine plekjes en streepjes op het blad, als je dat waarneemt, knip dan direct het aangetaste blad af, + een stukje van het goede blad.
Heel vaak is dit voldoende en heb je verder gezonde preiplanten.
Mogelijk krijg je ook last van de uienvlieg, hieruit komt een made die de prei van binnen opvreet, de plant wordt geel en sterft af, daar kan je weinig aan doen, alleen wat extra prei planten, dan heb je nog steeds voldoende prei.
Het belangrijkste is, met goed gezonde planten beginnen en daarna voldoende water en voeding geven, liefst organische mest.
Zo heb ik iedere jaar voldoende prei, zonder gif te spuiten!!
En o, ja, laat er een stuk of 10 staan in de winter, de zomer er op zullen ze schitterend gaan bloeien met grote bollen!
Ook erg mooi in de vaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mijn opa deed er vroeger altijd koffieprut tussen en oud vet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral als de prei jong is er een dun vliesdoek overheen leggen tegen de preivlieg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliesdoek? bedoel u een net of plastiek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat helpt ook ja.
Vliesdoek is vliesdoek, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliesdoek
Verkrijgbaar bij bijvoorbeeld tuincentra.
brandnetels trekken (met handschoen natuurlijk) ongeveer een halve emmer deze overgieten met heet water en 3weken laten trekken. Dit vocht zeven en over de pree benevelen let wel:dit stinkt nogal hard maar kan zeker geen kwaad voo de prei of smaak ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brandnetelgier heet dat, werkt tegen veel ongewenste gasten.
Probeer jouw prei in combinatie met uien, selderie en/of wortelen te planten. Deze gewassen beschermen elkaar op een natuurlijke manier tegen negatieve invloeden van 'buitenaf'......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afrikaantjes tussen de prei planten (Tagetes, bij voorkeur de 'gewone' variant) kan helpen preivlieg en -mot te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor de eerste keer prei wilt telen, dan kun je kiezen als je het zelf wilt zaaien tussen zomer- en winterprei. Er is trouwens ook nog herfstprei.
De eerste keer zul je niet veel moeite hoeven doen om mooie prei te telen als je de jonge planten ongeveer
15 tot 20 cm diep in de grond zet.
Wil je later nog eens prei telen dan moet je het zeker niet op dezelfde plaats doen, maar je moet dan wisselen van grond, de zogenaamde wisselteelt.
Spuiten of vergift zal dan niet nodig zijn.

Toegevoegd na 54 seconden:
Vliesdoek er overheen leggen is trouwens altijd goed.