Hoe lang zijn vetbollen (voor vogels) houdbaar?

Ik vond in een vergeten hoekje van onze schuur nog vetbollen, vetringen (heten ze zo?) en vetkaarsen voor vogels. Ik weet niet hoe lang ik ze al heb. Ik vind de bollen wat typisch ruiken. Kan ik dit allemaal nog aan de vogels geven of is het raadzaam om het weg te gooien? Lopen de vogels gevaar als ik ze dit voer? Zo vond ik ook nog pinda's in een zakje, kan ik dat nog geven?

Picture for question
13 jaar geleden
in: Tuin
17.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vetbol ;)
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja vetbol, dat staat toch in de vraag?
Ik vraag me af of je die ronde ringen met vet gevuld ook vetringen noemt of anders ...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje die ronde dingen heten inderdaad vetringen.
Nog een leuke tip, hang grote denneappels ondersteboven op en smeer ze dik in met goedkope pindakaas, het staat heel leuk en de vogels zullen smullen.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja Giweda, dat had ik gelezen! Leuk hoor!

Antwoorden (5)

die kun je gewoon geven hoor dat kan geen kwaad.En die pinda s ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede kans dat de bollen wat ranzig zijn geworden.
in dat geval hang je ze voor niks op: de vogels laten zulke bollen links liggen.
de pinda's zou je uit moeten proberen, als ze niet beschimmeld zijn of al te uitgedroogd zullen ze wel gegeten worden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ze zijn lang houdbaar, ik had ze nog van vorig jaar en die zijn nog wel opgegeten, vogels eten alleen dat wat ze lekker vinden en laten de rest met rust.
Ook pinda's blijven lang goed en gewoon opmaken dus.
Als ze het niet meer eten dan wel even nieuwe halen want ze kunnen het nu heel goed gebruiken en zullen je heel dankbaar zijn. Wat ze heerlijk vinden zijn oliebollen die toch overgebleven zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hjmch, dankjewel.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Oh wat een leuke tip! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje bedankt.
geen zorgen voor de vogels, die eten wat nog goed is.

deze link is ook een leuke vogelvoedertip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Dank je!
Als de pinda's, vetbollen, vetkaarsen of vetringen niet meer goed zijn, dat willen de vogels die echt niet meer. Hang ze buiten maar rustig op en als de vogels ze hebben gevonden dan zijn ze zo weg.