Wanneer een zaadje wil kiemen is heel erg complex.
Aarde is van minder belang.
De juiste hoeveelheid licht wel.Sommige zaadjes moeten enkele cm. diep zitten , anderen juist boven de grond.
Maar de grond mag ook steenwol zijn.
Een nat stuk karton is ook voldoende.
Muurplanten kiemen en groeien in de cement van de voeg.
In de tropen kiemen sommige zaadjes boven in de bomen op takken, of in mos.
Voorwaarden om te kiemen zijn wel :themperatuur, luchtvochtigheid en licht.
En voor ieder soort zaadje is dat weer anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je Vraag Is Onjuist. Niet Alle Zaadjes Hebben Aarde Nodig.
Waterkers Kiemt Al Op Een Nat Stukje Keukenpapier.

Toegevoegd op 30-05-2009 02:02:05
En de rest laat ik over aan Ed, met zijn groene handen....
14 jaar geleden
Kortgezegd: Omdat er in die aarde voedingsstoffen zitten, die ze nodig hebben om te groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten en bomen hebben de aarde nodig om te groeien, dus als het zaadje wil groeien dan heeft het de aarde nodig... Wil het zaadje zaadje blijven dan heeft het de aarde niet nodig en dan kan hij blijven wat hij is, de potentie tot een boom of plant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te kiemen hebben zaden geen aarde nodig maar vocht. Om uit te groeien tot een gezonde plant heeft het zaadje meer nodig: licht, lucht, water en voedingstoffen. De voedingstoffen zitten in o.a. in aarde. Soms is het voor een optimale groei ook nodig om de plant wat extra voedingstoffen te geven. Dit doe je door de planten mest te geven.

Waarom men meestal een zaadje in de aarde laat kiemen heeft een praktische reden. Voor het kiemen heeft het zaadje vocht nodig; om tot plant uit te groeien voedingstoffen die in aarde zitten, dus het zaadje in vochtige aarde laten ontkiemen is een logische stap.

Planten kunnen overigens ook zonder aarde groeien. Denk maar aan hydrocultuur.Hierbij laat men planten groeien op kleikorrels. Er wordt geen gebruik gemaakt van normale potgrond. De voeding wordt door de plant zelf geregeld uit een met voedingsstof verrijkte hoeveelheid water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zaadje kiemt als aan de juiste voorwaarden is voldaan. Welke dat zijn, hangt van het zaadje af.

Sommige zaden hebben een rustperiode nodig. Dus meteen in de herfst in vochtige aarde stoppen - dan gebeurt er niets. Andere hebben een periode van kou nodig. Deze beide voorwaarden zorgen dat het zaadje wacht tot het voorjaar.

Sommige zaden hebben licht nodig, vocht, de juiste temperatuur.

Aarde is in het begin niet nodig. Later voor de meeste planten wel, om voedingsstoffen uit te halen. Dan gaat het dus niet om de aarde zelf, maar om de voedingsstoffen die erin zitten.

Aarde is ook een handig medium om de vochtigheidsgraad constant te houden. Op een steen is het kletsnat als het regent, en meteen daarna gortdroog. In de aarde zijn die variaties kleiner.

Aarde is ook nodig voor houvast.

Er zijn planten die wel op steen groeien (mossen) - die kunnen zonder aarde. Er zijn waterplanten die in het water zweven, of op de wateroppervlakte drijven. Die hebben geen aarde nodig.

De mens kan planten kweken die in de natuur aarde nodig hebben, maar die door de mens op een ander medium worden gekweekt. Dan neemt de mens de verantwoordelijkheid over voor het zorgen voor voedingsstoffen, vochtgehalte en houvast. We zien dat wel in kassen gebeuren.