ik heb sinds de zomer een pruimenboom in een grote plantenpot. Ik las dat natte grond funest is. Is het beter om de boom binnen te zetten in de winter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6K

Het beste antwoord

Te natte grond is funest, staat de pot in de zomer op een schotel, dan zou ik de schotel nu weg halen, anders wordt het zeker te nat, wat denk ik wordt bedoeld, dat een pruimenboom niet in te natte grond moet staan, een natte tuin dus, dan kan de pruim ziek worden en zelfs dood gaan doordat zijn wortels verrotten.
Binnen zetten moet je nooit doen, hooguit als het heel erg hard zou vriezen en waaien, maar daarna weer naar buiten, anders gaat de boom te vroeg uit lopen en bloeien en dan zou hij zeker bevriezen, dat is toch al ieder jaar spannend, als er nog late nachtvorsten zijn als de pruimen bloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

pruimen bomen in de natuur gaan ook niet binnen staan...
je moet zorgen dat aan de onderkant het water weg kan...
dat is belangrijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep! +
aanvulling op de eerdere goede antwoorden, zet de pot op een verhoging, een paar bakstenen of zo, zodat het water goed weg kan, en de pot niet in een plas water blijft staan.
Er zijn ook erg leuke 'bloempotvoetjes' te koop:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste de grote plantenpot op een plaats zetten waar het overtollige water direct de grond in kan en als het droog is het water ook weer uit de grond kan halen. De onderkant van de pot moet uiteraard wel waterdoorlatend zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de pot een goede water afvoer heeft kan de boom
buiten blijven, zorg alleen dat na een regenbui de pot zelf niet in het water staat,zodat het water goed uit de pot
kan wegvloeien. Alleen bijextreme weersomstandigheden
(strenge tot zeer strengevorst) de boom op een beschutte
plek zetten. Dit vanwege de vorstgevoeligheid van planten
in pot bij strenge tot zeer strenge vorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Potplanten die buiten kunnen overwinteren (de pruim ook), zette ik altijd met pot en al IN de aarde. De wortels bevriezen dan niet, wat ze wel doen als je de pot onbeschermd boven de grond laat staan en het gaat meer dan 5 graden vriezen.
Een andere mogelijkheid is om de pot tegen de zuidmuur te plaatsen en de pot te omwikkelen met isolerend bolletjes-plastic.
De pot moet in beide gevallen aan de onderkant ruime afwater-gaten hebben.
Ivana