Kan ik mijn steur nu al weer terug zetten in de vijver?

Een beetje vreemd verhaal. 1 van mijn 3 steurs lag meer door dan levend te happen in de vijver. Ik heb hem eruit gehaald en in bad gedaan, zodat hij vers water (dus voor mijn gevoel meer zuurstof) had. Het beest kwam helemaal bij, en zwemt nu vrolijk in mijn bad. Mijn vraag is: is het verstandig om hem nu al terug te zetten, hij zit nu 4 dagen in het bad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Steuren hebben zuurstofrijk water nodig.
Vreemd in je verhaal, dat je drie steuren hebt, maar er maar een vreemd deed.
Door een tekort aan zuurstof, stoppen de vissen met zwemmen en gaan op hun zij liggen te happen, krijgen ze weer voldoende zuurstof, dan herstellen ze in korte tijd weer helemaal, gebeurd dit, dan is de steur inderdaad niet ziek, maar heeft alleen een tekort aan zuurstof.
Dus is het zeker dat dit de oorzaak was.
Maar hoe zit het dan met de andere twee steuren?
Ik vermoed, dat de steur even buiten de vijver heeft gelegen en er later weer ingespartelt is.
Soms springt een steur zo maar de vijver uit.
Mogelijk heeft een kat hem er uit gehengeld of een reiger.
Anders is dit niet te verklaren, ik zou hem maar lekker weer bij zijn maatjes zetten, de vijver is altijd beter dan een badkuip, voor de zekerheid even de G.H waarde laten testen ( gezamelijke hardheid) en vergeet niet een luchtpompje te plaatsen voor het gaat vriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U had inderdaad gelijk. Het is met de andere steurs ook niet goed gegaan. IK vermoed inderdaad zuurstoftekort. Ik heb nog eens op internet gekeken naar het houden van steurs, en ik begrijp niet dat er zoveel verkocht worden, want het is haast onmogelijk voor een leek om steurs te houden. Ik ga het ook niet meer doen. Ik vind het echt zielig. Bedankt dat je mijn ogen geopend hebt. Gea.

Andere antwoorden (2)

Ik zou eerst de kwaliteit van het vijverwater testen!
Desnoods wat aanpassingen aanbrengen om het vijverwater iets zuurstofrijker te maken!

Ik zou ook niet te lang wachten omdat de buiten temperatuur flink gaat dalen de komende dagen, anders is de overgang te groot voor de steur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er nog even mee wachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom?