Als bladeren bruin worden gaat de plant dan dood?

De bladeren van mijn kamerplant. zijn allemaal aan het einde bruin. Kan dit ooit weer weggaan? Of gaat hij uiteindelijk gewoon dood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
63.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een plant gebrek heeft aan bepaalde voedingsstoffen, worden de bladpunten bruin.
kamerplantenmest en niet te droog of te nat.

Antwoorden (7)

als bladeren aan de punten bruin worden is een teken dat je er te veeltegen aan loopt..
zet je plant op een andere plaats dan heb je dat niet meer..

Toegevoegd na 57 seconden:
bladeren die erg bruin zijn eraf halen, maar als het alleen de punten zijn kan je wel laten zitten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik loop er niet ttegenaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mijn antwoordt maar ff.
Of je geeft de plant te veel water of te weinig water.

De meeste planten die bruin worden krijgen te veel water.
De aarde moet bijna helemaal droog zijn voordat je weer water geeft. En de plant moet op een lichte niet tochtige plaats staan.

Wat is het voor plant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan komen door te weinig water, teveel water, te weinig licht, te felle zon. Al die dingen kunnen bruine bladeren veroorzaken.
Of de plant dit kan overleven, verschilt ook per plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt in de herfst, want dan wordt het kouder en gaat de plant/ boom voedingsstoffen vasthouden om de winter te overleven. Hierdoor krijgen de bladeren van de boom/ plant geen voedingsstoffen meer en worden ze bruin en vallen ze uiteindelijk eraf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de plant/ boom te weinig voedingsstoffen krijg waaronder water worden de bladeren ook bruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om kamerplanten!
in de herfst gaan bomen en planten, voedingsstoffen die in hun bladeren zitten terug naar de stam/steel halen. om zo de koude winter door te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat je bladeren tegen het raam staan. daar is het kouder en de plant kan daar niet zo goed tegen. ook kan tocht een probleem zijn. meestal laat de plant dan ook bladeren vallen. een plant kun je het beste op 1 plaats laten staan en niet verplaatsen. ook omdraaien kan er voor zorgen dat de plant bruine punten krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor heel veel kamerplanten is de kamer zelf totaal ongeschikt om verder te leven/ groeien.
Er is meestal een tekort aan licht, of een te korte daglicht lengte (winter), of een te lage luchtvochtigheid.
Vooral dit laatste veroorzaakt dode bladpunten.
Heel veel planten hebben hier last van, iedere dag even met een plantenspuit watervernevelen over de bladeren kan soms helpen, echter de planten zijn vaak al zo slecht, dat herstel al bijna niet meer mogelijk is.
Bijna alle kamerplanten met "papierachtig" dun blad hebben hier last van.
Planten met harde leerachtige bladeren zijn veel sterker.
Ook het leidingwater is voor veel planten te "hard" omdat er te veel kalk in zit, regenwater is voor de meeste planten veel beter.
Wil je de plant nog niet direct weggooien, neem dan een gewone schaar en knip het bruin met een klein groen stukje van de bladeren af, knip er ook weer een bladpuntje aan en je zult versteld staan hoe "netjes"je plant weer is.