Oude meubels hebben afdrukken op vloerbedekking achtergelaten. Heeft iemand een tip?

Ik ben er al diverse keren met de rolveger overheen gegaan maar heeft iemand een betere tip?
Het gaat om laagpolige vloerbedekking.

een jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Het beste antwoord

Met ijsblokjes
Zeker het proberen waard, is het inzetten van ijsblokjes. Plaats hiervoor enkele klontjes op de afdruk en laat ze rustig smelten. Dit kan alleen als het materiaal waarvan het tapijt gemaakt is nat mag worden. Heeft u onder het kleed een vloer die niet tegen water kan, bescherm die dan eerst met bijvoorbeeld een stuk zeil of handdoek. Doordat de samengedrukte vezels langzaam water opnemen, zetten ze weer uit. Even laten drogen en dan verder droog deppen met een handdoek. Breng tenslotte het tapijt weer in vorm met uw vingers of bijvoorbeeld een lepel of tapijtborstel. Grote kans dat de deuk erna niet meer te zien is.
Met stoom
Niet elke tapijtsoort is geschikt voor het gebruiken van stoom, dus controleer hiervoor het etiket. Of probeer deze methode eerst op een klein gedeelte uit dat niet in het zicht ligt. Met hete stoom krijgt u vooral afdrukken in vloerbedekking gemaakt van natuurlijke vezels weg. Bescherm hier ook weer eerst zo nodig de ondergrond onder het tapijt of kleed. Heeft u geen stoomapparaat, dan kunt u ook alternatieven gebruiken. Zoals een stoomstrijkijzer. Houd het strijkijzer zo’n 10 á 15 centimeter boven de afdruk en stoom totdat de plek verzadigd is met water. Hetzelfde effect krijgt u door de deuk nat te maken en er een föhn boven te houden in de hoogste stand. Dep de plek vervolgens droog en borstel na.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt @fremar. Ik ga het proberen.
Pieterke
een jaar geleden
IJsblokjes werken inderdaad.