Hoe kan ik bij nieuwbouw glas-in-lood toepassen?

We gaan nieuwbouwen. Ik wil in de erker eigenlijk wat glas in lood glas gebruiken in de (nog te bouwen) erker.
Het gaat om een standaard aannemer / catalogusbouwer. Moet ik eerst standaard glas in laten zetten en dan later pas een glas-in-lood specialist erbij betrekken? Lijkt me namelijk niet direct een specialisme van een aannemer.

2 jaar geleden
in: Interieur
1.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Niet bepaald energie besparen glas in lood ramen. Maar je kan de glas in lood specialist toch de ramen laten maken en zetten hoeft het dubbelglas niet besteld te worden.
Inekez1
2 jaar geleden
Glas in lood wordt tegenwoordig ook in dubbele beglazing gemaakt. Dan isoleert het net zo goed als gewone moderne dubbele beglazing. De uitstraling is wel minder authentiek dan bij enkel glas-in-lood, maar als je een woning wil met echte oude materialen moet je of een oud huis kopen, of nieuw laten bouwen op maat, door een vakman die met oude, hergebruikte bouwmaterialen werkt.
ronron1212
2 jaar geleden
Inekez1 Glas in lood tussen dubbel glas zetten
Glas in lood in dubbelglas isolerenDe meest effectieve manier van glas in lood isoleren, is de glas-in-loodruit tussen dubbelglas te zetten. Daarbij wordt de bestaande ruit in zijn geheel luchtdicht tussen twee glasplaten gezet. Om een bestaande glas-in-loodruit te isoleren is het noodzakelijk om deze in zijn geheel te renoveren. Het plaatsen van glas in lood tussen dubbelglas is volledig maatwerk.

Antwoorden (1)

Overleg met de aannemer. Je kunt glas-in-lood tegenwoordig op maat laten maken in dubbele beglazing. Als de aannemer de maat (lengte, breedte en ook dikte) van de ruiten goed doorgeeft en de glas-in-lood-fabrikant maakt het door jou gewenste motief in dubbel glas, dan kan de aannemer dat gewoon plaatsen. Het is dan een vast paneel waar het glas in lood tussen 2 platen vlak glas is geplaatst. De plaatsing van zo'n ruit is niet veel anders dan de plaatsing van een normaal ruit met dubbele beglazing.

Zo'n speciaal glas-in-lood paneel in dubbele beglazing is wel zwaarder dan een normale ruit met dubbele beglazing. Voor grote oppervlaktes is het ook niet geschikt, maar voor de bovenlichten van een erker kan het prima. Omdat het kostbare ruiten zijn en de aannemer of onderaannemer (glaszetter / schilder) die het moet plaatsen aansprakelijk is voor schade als bij het plaatsen iets fout gaat, zou het kunnen dat de aannemer er geen zin in heeft of er een (flinke) meerprijs voor vraagt. Overleg dus van te voren met je aannemer hoe hij er tegenaan kijkt.
Als de leverancier van het glas in lood zelf personeel of vaste onderaannemers heeft om het te laten plaatsen, dan kun je de aannemer vragen om de betreffende ruiten gewoon open te laten. Zorg dan wel voor een goede afstemming qua planning, zodat het glas-in-lood niet te laat maar vooral ook niet te vroeg wordt geleverd.