hoe heet dit spul, gemaakt van stof/kunststof en dmv knopen zijn er een soort deuken in gemaakt?

ik heb gehoord dat het een hoofdbord heet maar als het los op de grond light heet het dan ook zo (ik bedoel het materiaal en het patroon) en dus ook als er bijvoorbeeld een tafel van is gemaakt hoe noemt men dat (net als een tafel van hout een houten tafel is heet de tafel van dit spul dus:....??) in het engels naar nl vertalen kom ik nergens mee ik heb hier een plaatje van welk spul ik bedoel

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Interieur
2.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@PaarseNathan,
De techniek heet capitonneren, is ontstaan in de 19de eeuw. Veel gebruikt bij hoofdeindes en hoofdborden.
https://www.woonhome.nl/woonwiki/techniek/gecapitonneerd/
https://dehoofdbordenwinkel.nl/product/clarck-gable/
Antoni
3 jaar geleden
@JoanDArc, ook bij wanden ter geluidswering en bij kleding ter isolatie, zodat de kleren in de winter warmer aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gecapitonneerd - padding
Gecapitonneerde bank - https://www.pngwing.com/en/free-png-syegp
Bij een tafel met gecapitonneerd bovenblad legde men er een glasplaat op - table with tufted surface.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, en kerkdeuren. Men was creatief in de negentiende eeuw.
https://www.stoels.nl/project/restauratie-van-de-gecapitonneerde-kerkdeur-van-de-zij-ingang-van-de-st-vituskerk-in-hilversum/

Antwoorden (2)

Zo te zien is dit een hoofdbord van een bed. Ik kan niet zien van welk materiaal het gemaakt is - stof (katoen, linnen, synthetisch), of skai / nepleer? Ik denk niet dat je hiervan een tafel kunt maken - veel te hobbelig. Het patroon wordt wel gebruikt voor stoelen en banken, bijv. Chesterfields.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar stel je voor dat je er een tafel van maakt dan zou het een .... tafel zijn?
ronron1212
3 jaar geleden
Ja dan is het een tafel en geen hoofdbord meer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
oke dan is het geen hoofdbord meer maar van wat is de tafel gemaakt en hoe zou je dit patroon noemen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je er een tafel van maakt, blijft het een tafel, maar omschrijf je het meubel: een tafel met gecapitonneerd bovenblad of iets dergelijks. Wilde men het gebruiken als tafel, dan werd er een glasplaat opgelegd.
https://www.driehoekmeubelen.nl/woonkamer/salontafels/gecapitonneerde-poef-salontafel-264/
Antoni
3 jaar geleden
Hè, jammer, @JoanDArc, ik dacht dat de vraagsteller iets origineels had bedacht...! Kom jij met een link van een meubelzaak die die spullen al verkoopt!
Dat is een gecapitonneerd hoofdeinde van een bed.

Als je er een glasplaat overheen plaatst zou je inderdaad ook een gecapitonneerde tafel kunnen maken. Zonder glasplaat lijkt het mij erg lastig, want alles wat je er dan op plaatst staat wiebelig.
Amadea
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
In het Nederlands is dat 'gewatteerd', de stof is door vastnaaien of knopen zo verdeeld dat er kussentjes in komen. Het woord 'gecapitonneerd' wordt overigens ook gebruikt dus alle lof, maar dat heeft zijn oorsprong in het Frans. @Amadea, je houdt niet zo van Wikipedia, maar voor de vraagsteller is hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Capitonneren vast nog interessante informatie te vinden.