Waar kun je een wit plaid kopen met franjes (welke niet van wol is)?

Ik zoek een wit zacht plaid (liefst niet van katoen maar bijvoorbeeld van polyester) met (dikke) franjes. Na lang zoeken 1 gevonden van wol, maar wil geen dierlijke producten. (Zie foto.) En zo groot mogelijk.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Interieur
2.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@anneminnee
De schapen zijn ons elk jaar erg dankbaar dat wij wol kopen. Dan zijn ze tenminste van hun zware vacht ontdaan. Een dikke wollen vacht is gewoon de natuur van het schaap. Kan ie niets aan doen. Wij hebben in de zomer toch ook geen winterjas aan?
anneminnee
4 jaar geleden
@elder161 Beste Elder, het klopt inderdaad dat ze geschoren moeten worden maar dat komt omdat ze zijn doorgefokt. Door de hoeveelheid wol/overtollig huid komen er vliegen en larven in te zitten en daardoor knippen mensen weer stukken huid (onverdoofd) van het schaap. In Nederland hebben wij geen schapen voor de wol alleen voor het vlees dus het is lastig te herlijden of het dier echt geleden heeft. En dit risico neem ik niet graag :) Hier een artikel met verdere uitleg en informatie: http://theveganeffect.nl/een-schaap-moet-je-toch-scheren-dit-is-waarom-ik-geen-wol-draag/
TurfGraver
4 jaar geleden
Polyester is lekker natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@anneminnee
Het blijft een vicieuze cirkel. De schapen zijn doorgefokt, inderdaad. Maar wat doe je nu dan met die schapen? De geschiedenis verander je niet en de gevolgen maak je ook niet zo maar ongedaan. Is polyester een alternatief? Denk het niet. Al die kunststoffen houden een uitgebreide chemische industrie overeind. De oceanen liggen er vol mee en de aarde gaat eraan kapot. We beginnen over een schaap of een plofkip, maar uiteindelijk draait het om de hele wereld. Als je met iets stopt wil dat niet zeggen dat het alternatief beter is.
anneminnee
4 jaar geleden
@elder161
Ik begrijp je vraag; wat moeten we dan nu? Ook zie ik een vraag die vaak opduikt als het over het verminderen van dierlijke producten gaat; wat moeten we dan met die dieren? Je beantwoord de eerste vraag door aan te halen dat polyester geen goed alternatief is door de impact op het milieu. De organisatie milieucentraal is het op dit punt niet met je eens
https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/love-your-clothes/de-impact-van-kleding/kledingstoffen-en-milieu/
Gerecyclede wol, katoen of polyester zou een betere optie zijn echter zul je hier natuurlijk eerst het origineel voor moeten vervaardigen en is het niet volledig duurzaam omdat er altijd een deel verloren gaat in het recycle proces. Er zijn ook beter alternatieven dan polyester deze zijn helaas lastiger verkrijgbaar.
anneminnee
4 jaar geleden
@elder161
De tweede vraag die je stelt gaat over de dieren en ik ben blij om te zien dat ook hun lot wat voor je betekent. In werkelijkheid zullen we waarschijnlijk nooit in een dergelijke situatie komen. Naarmate de vraag (consument) naar wol daalt zakt ook het aanbod (producent) mee en zullen er steeds minder schapen nodig zijn voor de dalende productie van wol.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@anneminnee
Er zullen inderdaad steeds minder schapen nodig zijn, maar het vachtprobleem blijft en dus hoort het jaarlijks scheren tot de terugkerende verzorging.
En wat de organisatie milieucentraal betreft; Ze zijn het niet met me eens, omdat zij aan recyclen denken en niet aan de productie. Als je al die kunststoffen niet maakt hoef je ze ook niet op te ruimen of te recyclen. Maar neem van mij aan, de wereld draait gewoon door (zolang we dat als mensheid nog mee maken), de chemische industrie blijft draaien (het gaat n.l. om geld, heel veel geld met de smoes van economie) en vervuilen en veel goed bedoelende organisaties proberen het probleem zo klein mogelijk te houden. Het blijft echter een vicieuze cirkel.
anneminnee
4 jaar geleden
@elder161
Ik ben het met je eens dat zolang er winstoogmerk bestaat, andere belangen zoals milieu of dierenwelzijn het onderspit delven helaas. Op korte termijn kunnen we misschien hopen dat de consumenten voor de duurzamere, milieuvriendelijkere opties gaan en dierenwelzijn betrekken bij hun beslissing om aankopen te doen. Op lange termijn zullen we misschien iets aan het kapitalisme moeten doen ;) Grappig dat de vraag naar een kleedje de inherente gebreken van het huidige systeem blootlegt xD bedankt voor je tijd en het gesprek.

Antwoorden (1)

Hier is er een te koop van 100% acryl en breedte 120 x lengte 150 cm: https://www.eminza.nl/woontextiel/zachte-plaid-150-cm-shelly-wit-64705.html
Amadea