De foto betreft een versie van de 'Porrón', Galicisch voor kruik.
Hij is niet bestemd om wijn uit te schénken maar om wijn uit te drinken.
De porrón valenciano wordt vooral gebruikt in de Spaanse autonome regio’s Valencia en Catalonië. Hij wordt gebruikt om de wijn er rechtstreeks uit te drinken. Dat doet men door de wijn vanuit de tuit rechtstreeks in de mond te gieten.
De truc is om te leren te slikken zonder de mond dicht te doen, aangezien je anders de wijn over je gezicht krijgt.
Soms hebben zij nog een derde opening, dat maakt het vullen iets makkelijker, maar tijdens het drinken dient die met een kurk te worden afgesloten
https://www.youtube.com/watch?v=ZCUaVhBDNiQ
Het drinken vraagt enige oefening, maar het handige is dat de porrón van hand tot hand kan worden doorgegeven aangezien deze niet met de mond wordt aangeraakt.
Van George Orwell gaat de anekdote dat hij tijdens zijn verblijf in Catalonië, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, een glas wenste. Hij vond het drinken uit de porrón een onsmakelijk gedoe, hij dronk namelijk alleen witte wijn (die dus niet wit is).
Antiek is het getoonde model zeker niet. Veel Spaanse eettentjes hebben deze modellen nog steeds. Als je er om vraagt is het in een echte Spaanse kroeg geen probleem. Kleine porróns worden, zoals de moeder van @HeerVoldemort ook doet met het model met het kurkje, op de tafeltjes gezet met olijfolie. Dus niet proberen uit te drinken.