Hoe kom ik van die smerige rooklucht af?

Hoi, ik heb pas een nieuw huis gekocht. Wat bleek: de buren roken heel veel, zoveel dat zelfs ons huis nu naar rook stinkt. We hebben al heel veel geprobeerd: van wierook tot heel simpel alle ramen en deuren open zetten, maar het helpt allemaal gewoon niet. Heeft iemand een tip van jullie hoe ik die smerige rooklucht uit ons huis kan verwijderen (dus niet: plak je ramen en deuren goed dicht en zorg er voor dat die rook niet meer binnenkomt). Als jullie tips hebben om die rook te verwijderen, hoor ik dat graag

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Interieur
2.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Waar komt die rook dan naar binnen?

Antwoorden (4)

Zet schaaltjes met azijn neer. Beetje uit het zicht, bovenop een kast bv en de vieze rooklucht verdwijnt. Ook kan je een natte thee- of handdoek in de kamer ophangen over een stoel en deze neemt veel op.
Wellicht niet als het zo erg stinkt in een keer, maar de aanhouder wint. Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat vervelend.
Weet je zeker dat de rook van de buren komt? Dat het geen 'oude' rooklucht is, die is achtergelaten door de vorige bewoners? Rook gaat bijvoorbeeld graag in hout zitten.
Indien het inderdaad van de buren komt (rook schijnt zelfs door muren te gaan, maar vooral ventilatiesystemen), heb ik een aantal tips gevonden op de site van stroming.nl.
Ik zal deze tips erbij vermelden. Indien deze niet helpen, kun je een afspraak met hen maken, zodat het professioneel wordt opgelost.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je zou e-sigaretten voor ze aan kunnen schaffen , die stinken , bijna , niet en zijn veel gezonder , in Engeland sinds kort , in het "ziekenfonds pakket" !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Op zich wel creatief, maar wat heeft vragensteller eraan dat ze 'In Engeland in het ziekenfondspakket zitten'? En daarmee is nog steeds de rooklucht niet uit huis verdwenen.
Het is natuurlijk de vraag of de rook van de buren komt, maar rooklucht is erg hardnekkig en gaat vooral in zachte materialen zitten zoals hout, behangpapier, stof (gordijnen) maar ook verf. Als je de boel opnieuw behangen en geverfd hebt kun je overwegen om een ozonbehandeling te laten uitvoeren door een gespecialiseerd bedrijf.

Huismiddeltjes als schaaltjes azijn of houtskool kunnen helpen, maar mijn ervaring is dat het effect matig is.
Er is overigens niets dat op de langere termijn helpt als je buren blijven wonen/roken.
Toegevoegd op 02 december 2018 10:55: tekst
5 jaar geleden
eshynl
5 jaar geleden
Een ozonbehandeling kan inderdaad erg goed nare luchtjes verwijderen. Wij gebruiken het in ons autobedrijf om rooklucht (maar ook de geur van huisdieren) te verwijderen uit de auto.
Let op: dit proces kost wel tijd. Met een auto duurt de behandeling zelf ongeveer 8 uur, en daarna 24 tot 48 uur de auto laten luchten. Dit laatste is belangrijk, want er komt een dode, muffe geur te hangen: de geur van niets. Bij een woning zal dit totale proces waarschijnlijk langer duren.