Meestal zit er onder het gewicht van de slinger een moertje dat je kunt gebruiken om het gewicht hoger of lager te zetten. Als je het gewicht hoger zet, gaat de slinger sneller.
5 jaar geleden
De uitslag van de slinger worden bepaald door de lengte. Beter gezegd: de afstand tussen het draaipunt en het zwaartepunt van de slinger. Als de klok te langzaam loopt moet de slinger dus iets korter worden gemaakt, c.q. het zwaartepunt moet wat hoger komen.
Dus kijk eens goed, er moet ergens een schroefje of een draaischijfje zitten om e.e.a. te verstellen. Het gaat vaak om maar hele kleine stukjes.
5 jaar geleden
Bij een Franse pendule met emaille wijzerplaat zit er in de vergulde rand direct boven de XII (12) een vierkant asje dat je met een klein sleuteltje of plat tangetje kunt draaien. Rechtsom draaien zorgt ervoor dat het slingerveertje (waaraan de slinger hangt) omhoog getrokken wordt: de slinger wordt effectief korter en de pendule zal sneller lopen...