Waarom hebben opiumtafels snel scheuren?

Ik zie via marktplaats enzo heel veel opiumtafels te koop met scheuren en meestal op dezelfde plek hoe kan dat?

5 jaar geleden
in: Interieur
2.3K

Antwoorden (1)

Alle hout werkt, teakhout dus ook. Dit komt door het grote verschil in de luchtvochtigheid in Nederland. Tijdens de winter staat in de goed geïsoleerde huizen de verwarming flink aan, met als gevolg dat het vocht verdampt. Tijdens de zomer is het in huis vaak weer een stuk vochtiger. Dit heeft als resultaat dat al het vocht in uw tafel tijdens de winter verdampt en in de zomer trekt het hout dit vocht weer aan. Het hout zwelt dan op en krimpt weer in.

Belangrijk is daarom dat een tafelblad nooit aan de poten en regelwerk is verlijmd. Als dit wel het geval is kunnen er scheuren ontstaan, of kunnen zelfs de poten scheef gaan staan. Om dit te voorkomen moet een blad met klosjes en schroeven gemonteerd worden aan het onderstel.
5 jaar geleden
19belle87
5 jaar geleden
Ja maar hoe kan t dat bij andere houten salontafels zie je dat niet
ronron1212
5 jaar geleden
Die zij eerst goed behandeld en daarna dus goed in elkaar gezet.