Hoe weet je of de bekleding van een bureaustoel slijtvast is?

Waarop te letten bij aankoop opdat niet snel gaten in de bekleding vallen. Welk materiaal etc

6 jaar geleden
in: Interieur
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je geeft geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meubelbekleding is er grofweg in twee soorten; leer of stof. Bij leer is de herkomst duidelijk, maar stof kan worden gemaakt van verschillende vezels. Er zijn verschillende soorten vezels natuurlijke vezels en kunstvezels. Natuurlijke vezels worden gemaakt van vezel van planten (katoen, linnen) en/of van vezels van dierlijke afkomst, zoals wol. Kunstvezels worden kunstmatig gemaakt. Acryl (PC) is een kunstvezel die zacht aanvoelt. Acryl is erg isolerend en voelt warm aan, en isoleert zelfs beter dan wol. Ook acryl kan goed tegen zonlicht. Acryl is een sterke vezel, losse vezels/pluisjes laten niet snel los. Deze losse vezels kunnen zich snel ophopen tot bolletjes op de stof, wat pilling genoemd wordt. Pilling is makkelijk te verwijderen met een scheerapparaatje voor stoffen. Net als ander kunstvezels is acryl goed te reinigen. Acryl is warm, zacht en kleurvast, maar pilt snel. Katoen (CO), is een natuurlijke en zeer vriendelijke stof. Het is een natuurlijke vezel die goed ademt en goed absorbeert waardoor het niet snel zweet. Zoals veel natuurlijke vezels is katoen gevoelig voor licht en is het kreukgevoelig. Omdat katoen vocht snel opneemt is het lastig schoon te maken. Linnen (LI), soms ook wel vlas genoemd, is een natuurlijke vezel gemaakt van de stengels van vlas. Linnen is erg luchtig en ademt goed, ook voelt het zacht en comfortabel aan waardoor het vriendelijk aanvoelt. Linnen kreukelt snel, waardoor het er snel uitnodigend en vriendelijk uitziet. Soms worden synthetische vezels toe gevoegd om te erge kreuken tegen te gaan. Net als acryl is het een sterke vezel waardoor vezels/pluisjes niet snel los laten, welke zich kunnen gaan ophopen tot pilling. Gelukkig is pilling gemakkelijk te verwijder met een scheerapparaatje voor stoffen. Helaas is linnen zoals de meeste natuurlijke stoffen gevoelig voor vlekken en verkleuring. Microvezel stoffen wordt gemaakt van hele dunne kunstvezels. Vaak laten deze stoffen (bijna) geen vocht door. Doordat vloeistoffen erop blijven liggen zijn ze makkelijker te reinigen dan andere stoffen. Polyamide (PA), is bekend van nylon, het is een sterke kunstvezel die niet kreukt en zijn vorm goed houdt. Ook polyamide is goed te reinigen. Polyamide voelt snel statisch aan waardoor hij soms minder vriendelijk aan kan voelen. In tegenstelling tot polyester is polyamide wel gevoelig voor licht. Polyester (PES/PL) is de meest gebruikte kunstvezel. Zoals de meeste kunstvezels is polyester goed te reinigen. Ook kan polyes

Het beste antwoord

Controleer bij aankoop of de stoel voldoet aan normen zoals de Britse norm BS 5459-2, of Europese norm EN 13731 Deze Britse standaard garandeert bijvoorbeeld dat stoelen slijtvast zijn voor meer dan 10 jaar bij meer dan 9 uur per dag gebruik(denk aan beveiliging/control rooms)