Waarom valt mijn Flexa bed (10 jaar oud) uit elkaar?

Hallo,

Ik heb sinds kort een flexa bed (half hoogslaper) via marktplaats gekocht. Het bed is ongeveer 10 jaar oud. Toen ik het bed ging ophalen, had de verkoper het bed in elkaar gezet. Het zat toen er stevig in elkaar. Het bed moest wel helemaal uit elkaar, zodat het in de auto paste.

Thuis heb ik het bed weer in elkaar gezet. Helaas is het bed niet zo stevig als bij de verkoper thuis. Aan 1 kant, de korte kant, wiebelt het bed aan de kant waar het gat ook zit om in het bed te klimmen. Dit zorgt er ook voor dat de breedte planken steeds los gaan. Nu is mij zoon 2 en nog niet zo zwaar, maar wij liggen wel is met hem in bed. Dit zorgt er voor dat de planken los laten. De andere kant zit wel erg stevig in elkaar en wiebelt niet.

Ik heb het bed nogmaals helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, met hetzelfde resultaat. Nu ben ik niet zo'n klusser, maar ik denk dat het misshien aan houten duvels aan die kant ligt. Die zitten misschien wat minderstrak door het in en uit elkaar halen. Hieonder de duvel die ik bedoel.

https://www.flexa-shop.nl/a-47879002/service-onderdelen/duvel-voor-montage-zijde-classic-serie/

Nu is mijn vraag, denken jullie dta het ook aan de duvels ligt of zou het wat anders kunnen zijn. Ik hoor graag jullie mening.

In de bijlage een paar fotos.

Gr. Machael

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Interieur
6.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Beter in elkaar zetten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja, goede tip.
Utrecht
6 jaar geleden
't is net IKEA: met het voor de eerste keer in elkaar zetten worden alle verbindingen en gaten opgerekt: een 2e keer krijg je deze nooit meer zo strak in elkaar zonder extra maatregelen.
Je kan de houten deuvels met houtlijm insmeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank Utrecht. Ik denk inderdaad dat de speling daardoor komt. Bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou er een paar planken of balkjes tegenaan schroeven. Het moet echt stevig zitten, anders is de kans groot dat het een keer fout gaat.
Verder beetje lastig te zien. Schroeven zoals in het antwoord kan ook.

Antwoorden (1)

In de zijkanten van de balkjes zitten allemaal plugjes. Onder die plugjes zitten de pinnetjes, schroeven of spijkers die DOOR de deuvels gingen om alles bij elkaar te houden. Bij het uit elkaar halen (misschien al door de vorige eigenaar) zijn de deuvels afgebroken. Daardoor is er nu niks meer dat de staanders en dwarsverbindingen stevig bij elkaar houdt. Je kunt dit niet meer handig herstellen op de originele manier. Wel kun je een nieuwe schroefverbinding maken tussen balkjes en plankjes.

Elk plankje heeft nu 2 deuvels op de kopse kant. Schroef daar tussenin een lange, stevige houtschroef, door eerst door balkjes en in plankjes voor te boren met een boortje die iets dunner is dan de schroeven. Gebruik schroeven met een afgeronde kop, of boor alle gaten even in met een verzinkboortje voor een nette afwerking zonder scherpe randjes.

Je zou daarbij ook houtlijm tussen alle verbindingen kunnen doen, maar bedenk wel dat de deuvels dan wellicht helemaal afbreken als je het bed nog eens wil demonteren. Als je de korte kanten verlijmt maar de lange niet, is het bed in elk geval nog zonder breekwerk zover uit elkaar te halen dat het door de deur kan.

NB. Je zoontje is nu 2 en nog niet zwaar, maar zal de komende jaren wel een leeftijd krijgen dat spelen (klimmen, hangen, springen) op en aan het bed leuk wordt. Zorg dus dat je alle verbindingen goed verstevigt en zet het bed eventueel vast aan de muur. Controleer van tijd tot tijd of het nodig is om de schroeven opnieuw aan te draaien.