Welke kleur heeft de originele Bankierslamp? Goud of brons?

Ik wil een bankierslamp/notarislamp kopen met een groene kap, maar ik twijfel of ik de bronskleurige moet nemen of de goudkleurige en vraag mij daarom af welke kleur de originele had. Ik wil 'm zo retro mogelijke hebben.

6 jaar geleden
in: Interieur
2.7K

Antwoorden (2)

Geen van beide. Een originele bankierslamp heeft een voet van messing, een legering van koper (55-70%) en zink (45-30%).

Toegevoegd na 33 minuten:
Als je toch moet kiezen uit goud en brons, komt brons, een legering van koper en tin, waarschijnlijk het dichtst in de buurt van messing.
6 jaar geleden
Een gepoetste voet is goudkleurig, glimmend messing. Een niet-gepoetste voet is bronskleurig door oxidatie van het messing aan de lucht. Zou je een originele lamp kopen met messing voet die keurig is gepoetst, dan is die dus goudkleurig. Maar laat je die onaangeraakt een jaar op je buro staan, dan wordt die vanzelf bronskleurig. Als je dat niet wil, moet je regelmatig oppoetsen.

Een bankier, notaris of directeur met zo'n lamp op het buro had personeel voor de schoonmaak, of een secretaresse die met regelmaat de lamp (en deurklinken, scharnieren, asbakken) oppoetste. Wil je die oude, luxe sfeer uitstralen, dan zul je dus moeten blijven poetsen op een messing lamp. Koop je een replica van goudkleurig metaal (geen echt messing) dan hoef je niet zo vaak en hard te poetsen. Een bronskleurige replica krijg je ook na intensief poetsen niet meer glimmend goudkleurig.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige voorwerpen van messing horen niet te glanzen, zoals de bronskleurige notaris/bankier/bureaulamp
Als je het dan toch probeert schoon te maken, en intensief gaat poetsen, kan dit de totale waarde van het voorwerp verminderen.
Messing gelakt mag helemaal niet gepoetst worden.
Inekez1
6 jaar geleden
Ah, dat wist ik niet. Ik zal het mijn vader laten weten, die heeft nog de originele lamp van zijn opa staan. Zijn ex-vriendin poetste dat altijd en nu klaagt hij dat hij dat zelf moet doen. Gewoon lekker laten, dus!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hahaha, dat scheelt uw vader weer een bundel onnodige gewetensbezwaren::))