moet ik de gemeente informeren als ik een geheime kamer wil maken in mijn huis?

ik dacht hier aan toen ik wat filmpjes op yt zat te kijken. ik ben nog niet oud genoeg om een eigen huis te kopen maar ik ben gwn benieuwd

Toegevoegd na 3 uur:
bedankt voor de reacties ik zou ff uitleggen wat ik er mee bedoel
een zoiets als anne frank of gwn een geheime deur plaatsen waar eerst een deur zat of gwn open was

Toegevoegd na 1 dag:
tnx voor alle reacties mijn vraag is beantwoord

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Interieur
2.9K
Antoni
6 jaar geleden
Wil je nu een extra binnenmuur in een huurhuis zetten, of wat zijn precies je plannen? Daarvoor zal je waarschijnlijk toestemming moeten hebben van de verhuurder, met name als de geheime kamer een structurele en blijvende verandering is.
Thecis
6 jaar geleden
@antoni
Ik denk dat de VS meer doelt op een extra kamer uitgraven in bijvoorbeeld de kelder. Of juist een kelder er bij maken waar niemand wat van af weet. Of inderdaad een extra muur plaatsen waardoor het niet opvalt dat een kamer ineens een meter korter is (al denk ik dat je huis erg groot moet zijn, wil dat niet opvallen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe je dat precies zou willen maken. Als het een grote verbouwing is, dan heb je soms een vergunning nodig. En het is ook handig als er een plattegrond bekend is, voor als er brand uitbreekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Nederland hoef je binnenhuis niks te melden zolang je tenminste geen grote steunmuren gaat slopen e.d. Dan zou het hele idee achter een geheime kamer trouwens ook weg zijn. Ook een verhuurder heeft er niks mee te maken, het enige wat geëist kan worden is dat alles weer in originele staat terug word gebracht bij het opzeggen van de huur.

Het beste antwoord

Een inpandige verbouwing is meestal vergunnings- en meldingsvrij. Tenminste, zolang de woning geen monument is, je de draagconstructie niet veranderd, je geen asbest verwerkt, je geen overlast veroorzaakt (denk aan sloopcontainers, vrachtwagens, wegblokkades), je blijft voldoen aan de eisen van brandveiligheid en je werkt volgens de veiligheids- en gezondheidseisen van het Bouwbesluit.

Een extra inpandig wandje en inpandige deur plaatsen zal daarom in de meeste gevallen geen probleem zijn. Het beste kun je bij je eigen gemeente informeren, want per gemeente zijn er verschillende regels en op jouw specifieke woning/straat/wijk kunnen ook weer specifieke regels van toepassing zijn.