Vitrage gescheurd, ligt dit aan de zonstand?

Hallo,

In mijn hele huis heb ik twee jaar geleden dezelfde vitrage laten hangen. Zowel aan de voorkant (Noordzijde) als aan de achterkant (zuidzijde) van het huis.

Als de zon schijnt heb ik de hele dag de felle zon op de achterkant (zuidzijde) van het huis staan.

Nu werd het tijd voor een wasbeurt van de vitrage. Wat blijkt...de vitrage aan de noordzijde is niets mee aan de hand, echter de vitrage aan de zuidzijde vertonen na het wassen in de wasmachine meerdere scheuren.

Ik was de vitrage in de wasmachine op een fijnwas/zijde programma met een centrifugetal van 400 tpm. Toch komt alleen de vitrage van de zuidkant er beschadigd uit.

Kan de reden zijn dat deze de hele dag voor het raam, in de zon hangen?

B.t.w.: Verzekering vergoedt de schade niet omdat beschadigingen welke uit een wasmachine komen niet worden gedekt. Voor mij dus een kostenpost van ruim € 2000,- om de vitrage aan de achterzijde van het huis te vervangen.

Ben hier aardig misselijk van.

7 jaar geleden
in: Interieur
15.1K

Antwoorden (2)

Dat kan aan de zon liggen ja. Mijn slaapkamer gordijnen aan de achterkant van het huis zijn ook vergaan door de zon. Niet eens in de wasmachine geweest. Was de logeerkamer waar niemand logeerde dus ik kwam er niet zo vaak.
Maar vitrage van Leen Bakker hoeft toch niet zoveel te kosten? Heb er mijn overgordijnen van en die waren redelijk geprijsd
anneliez
7 jaar geleden
Dat ligt zeker aan de zon!
De zon straalt veel Infrarode straling uit en zoals bekend ervaren we die als warmte.
Deze IR-straling veroorzaakt echter bovendien opwarming van oppervlakken en dit kan leiden tot krimp, uitdroging, krimp, vervorming én scheurvorming.

In voorwerpen waarin materialen zijn verwerkt die verschillend krimpen en uitzetten, kan opwarming tot spanningen leiden en vooral bij de zonnestraling gebeurt dit elke dag weer, als hij overdag volop straalt en elke avond weer verdwijnt.

Indien de vezels van jouw vitrage gevoelig zijn hiervoor, is de kans dus groot dat de zon de boosdoener is. Er is ook veel verschil in de glasweefselstoffen en de mooiste zijn vaak wel heel gevoelig, zoals een voile of organza dat heel luchtig en fijn weefsel heeft en er ook schitterend uitziet. Een goedkopere vitrage heeft er vanwege de duurzaamheid vaak polyester in mee verwerkt en dit kan meer hebben.
Het is dan ook altijd raadzaam om bij een dure gevoelige vitrage altijd een vorm van zonwering aan toe te passen, om het felle zonlicht te weren.

Ik had zelf ook eens mooie, dure vitrages van Franse voile en ook aan de zuidkant gehangen. Ik pakte ze in een speciale waszak in om ze in de wasmachine te wassen (volgens de was instructies kon dat namelijk) en toch vertoonden ze op gegeven moment scheurtjes. Ook alleen bij de zuidkant gordijnen, de anderen hangen nu nog steeds.
Ik heb ze weer gekocht en laat nu altijd het zonnescherm buiten omlaag als de zon straalt. Nu gaat het wel goed!