nieuwbouwhuis gekocht; wie kan mij helpen welke logistieke volgorde ik moet volgen om het huis in te richten? Welk blad of magazine moet ik kopen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
1.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoe bedoel je logistieke volgorde?
ronron1212
7 jaar geleden
Keuken plaatsen als die er nog niet in zit, muren doen schoonmaken, vloeren doen dus beleggen. in ruimen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat mag je nou net helemaal zelf bepalen. Handig is om van vuil naar schoon te werken.
Dus eerst een kleurtje op de muur,
dan de vloer(bedekking) erin en daarna een eventuele keuken. Welke bladen? Ook dat is smaak, de een doet alles wit en hangt de grootste t.v die past op, een ander ..??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verven zou ik net niet eerst doen :/ Als je verft en dan met heleboel verplaatsing zit en nog aanpassingen heb je meer kans om de nieuwe verf al te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer ga je dan verven? Als de meubels al staan, verf je dan om een kast heen? Zal ook niet de eerste keer zijn dat een volle pot over de vloer gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou gewoon de tijd eens nemen om zelf te gaan kijken .
Naar woonboulevards Ikea noem maar op.
Met de aankoop van een keuken niet gelijk kopen vergelijk eerst even en zeker niets tekenen.
Veel plezier met het
creëeren van jou eigen stijl.

Het beste antwoord

Kijk eerst of je ergens schimmelplekken ziet! Met dit weer is het heel normaal omdat een nieuwbouwhuis nog heel veel vocht ( wel tot zo'n 4000 liter)bevat. Laat je niet afschepen met het verhaal dat dit vanzelf bijtrekt en verdwijnt, dit is niet altijd waar. Het kan later weer door de verf of het behang heen komen en dan heb je niet alleen weerplekken maar ook last van je luchtwegen. De aannemer is verplicht dit te behandelen. dit betekent dat ze een schimmelbehandeling moeten geven én op hun kosten flink moeten stoken.

Is de keuken al geplaatst en staat de CV. ketel al in het huis? Dan zou ik als eerste ervoor zorgen dat ik al in het huis kon slapen en beginnen met de slaapkamer. Je zou de eerste niet zijn waar in het al opgeleverde huis werd ingebroken en de CV.ketel of koperen leidingen/buizen gestolen zijn! Zodra er opgeleverd is, is het huis namelijk jouw verantwoording. Er wordt relatief vaak gestolen uit nieuwbouwhuizen, zowel voor als na de oplevering. Een goede tip dus om na de oplevering in je huis te slapen.
Lukt dit niet, dan is het niet verkeerd om als allereerste een vorm van beveiligingssysteem te installeren, ook al zijn het alleen camera's bij de voordeur en binnenin het huis. Via je smartfone kan je dan op elk moment je huis in de gaten houden.

Vanwege het vele vocht dat in de wanden en vloer zit, moet je eerst beginnen met de wanden/plafond goed voor te strijken, anders kost het je veel dure latex/verf vanwege de sterke zuigende werking. Je kunt ervan uitgaan dat de wanden nog zo'n 2 jaar zullen werken en dat hierdoor scheuren kunnen ontstaan. Dit wil je niet bij vers gestuct of met duur behang beklede wanden.
De beste optie is om glasvezelbehang te kiezen om evtl. scheuren op te vangen, dit is een stevige beschermlaag en je ziet de scheuren niet áls ze ontstaan zijn. Het is alleen wit, maar dit kan je schilderen en zelfs eroverheen behangen met ander behang.

Je kunt de betonnen wanden ook opvullen, schuren en met voorstrijk behandelen, daarna kan je ze schilderen. Als er na een tijdje barsten ontstaan,vanwege de vochtverdamping, kan je die makkelijk opvullen en schilderen.
Ook kan je behangen met 'bouwbehang'. Dit is een goede en tijdelijke oplossing. Dit behang is vochtdoorlatend en als de wanden hun vocht kwijt zijn, kan je mooi behang nemen.

Test met een stuk plastic waar je iets zwaars op legt, of er nog vocht in de vloer zit, voordat je de vloer legt. Na enkele dagen zie je óf vocht op het plastic, zie verder bij reactie.
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
..of een donker plek op het beton. Het is niet wijs om daar de vloer op te leggen. De vloer kan krom komen te staan. Leg sowieso onder parket of laminaat altijd een vochtwerende ondervloer of laat de vloer door professionals leggen die doen een vochtmeting voor ze beginnen. De vloer kan je het best als laatste doen. Hang ook geen dure paneelgordijnen of rolgordijnen op. Deze gaan vaak krullen door het vocht. Kies voorlopig liever voor bijv. goedkope inbetweengordijnen. Het is ook handig om er in het begin voor te zorgen dat je een toegangspad hebt als je een nog modderige tuin hebt. Leg dan eerst worteldoek en stort een laag geel zand in de modder. Hierop kan je dan tegels leggen of houten planken voorlopig. anders wordt je gek van de moddervlekken die je steeds naar binnen loopt.

Andere antwoorden (1)

Uitermate kies je zelf de volgorde.

Uit mijn ervaring :

Slaapkamer(s)
Keuken
Badkamer
Woonkamer
Zolder
Kelder

Bij alle gevallen zou je moeten beslissen over de vloer eerst. Gaat het parket worden, vloertegels of marmersteen.

Zowieso kun je de basisvloer al leggen als je niet met Chape gaat werken. dan kun je dikke OSB platen plaatsen indien al je leidingen/bekabeling al is geplaatst en dan kun je de vloer nog eens isoleren. Als je vloerverwarming wilt plaatsen dan raad ik aan een bedrijf dit te laten doen en dan zou je het meest gepaste vloer dat deze mensen je aanraden plaatsen.

Ikzelf ben afkomstig van België dus ik kan je geen Nederlandse magazine voorstellen, maar ik heb bij de bron een link geplaatst waar je wat ideetjes kan halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik zou zelf eerst plafond en muur doen, daarna pas vloer. Anders heb je nieuwe vloer vol verfvlekken.