In Amerika zie je soms een soort laminaat, maar dan op de muur, wood paneling. Weet iemand hoe dat hier heet, en of het hier gebruikt wordt?

Ik ben op zoek naar dit materiaal.

Vriendelijke groet, Willem

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
1.9K
Bordensteker
7 jaar geleden
Bedoel je op een binnenmuur, dus in de gang of in een kamer?
Dan zou het kunnen dat je lambrisering bedoelt. Zijn het platen kunstof materiaal met een plankenmotief en nep-naden? Lopen de naden horizontaal of verticaal? Bedekt dit de hele muur of alleen de onderste meter of zo, met een horizontale lijst op de bovenrand?
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.pinterest.com/johanvanderhoyd/wall-paneling/
Ivana
7 jaar geleden
Wij blij dat we net al die schrootjes van de muur hebben. Dit doet mij heel ouderwets aan. Maar goed, ieder zijn meug. :)

Het beste antwoord

Een paar decennia geleden werd het in Nederland ook wel gebruikt. Vaak als grote, dunne hardhouten platen met gefreesde groeven en plankenpatroon afwerking. Twintig jaar geleden kon je het bij elke bouwmarkt krijgen. Met de huidige interieurtrends is het niet meer in de mode en ook niet zo makkelijk meer te krijgen.

Tegenwoordig is het met kliklaminaat makkelijk na te maken en ook met een gewone houten plaat en een bovenfrees en een potje lak is het zelf te doen.

Ik zie die platen nog wel eens voorbijkomen, maar dan in de afvalcontainers als er een huis wordt gestript en opnieuw gestuct. Als je 30 jaar wacht zal het wel weer ineens hip worden.

Het was te koop onder benamingen als 'decoratiepaneel', 'decoratieplaat', 'wandbekleding', 'wandafwerking'.

Toegevoegd na 7 minuten:
De foto ziet eruit als 1 plaat met plankenmotief.

Een soortgelijk effect krijg je met gewone vurenhouten vloerdelen van verschillende breedtes. Dat wordt ook wel 'wood-paneling' genoemd. Een 'panel' is een plank.

In Amerika heb je meer houten huizen en daarin is het gebruikelijker om ook houten wandbekleding toe te passen. In Nederland is hout als bouwmateriaal veel minder gangbaar, in verband met het klimaat en brandveiligheid (in steden huizen dicht op elkaar).

Uiteraard kunnen de planken ook gewoon tegen een stenen muur worden geplaatst.

Toegevoegd na 17 minuten:
Je zegt zelf al: het ziet eruit als laminaat. Je kunt ook gewoon laminaat op de muur lijmen. Massief hout kun je schroeven en spijkeren.
Nadeel van laminaat is dat de planken een maximale lengte hebben. Houten vloerdelen zijn in veel langere planken verkrijgbaar.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn rabatdelen. Bij bijvoorbeeld Hornbach te koop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Rabatdelen hebben een rand waardoor veel meer reliëf tussen de planken ontstaat. De planken op het plaatje sluiten mooi aan. Het is of 1 plaat, of het zijn houten vloerdelen.
-