Ik heb een lamp gekocht met 5 fittings van max. 25 Watt. Ik heb nu (per ongeluk) 40 Watt lampjes gekocht. Mag dat ook? Zo nee, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
44.4K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Er staat niet voor niets 'max 25 watt' en dat is bedoeld om het materiaal van de lamp niet te laten smelten bij een hoger wattage (=meer warmte).
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is af te raden, de boel kan oververhit raken, smelten of in de brand vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik geen lampen van 40 Watt. Dat kan tot oververhitting leiden met alle nare gevolgen van dien. Je hele huis zou er door kunnen afbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De constructie van de lamp en vooral ook de bedrading daarin, is zo gemaakt dat er een max. aan stroom door gaat en warmte vrij komt.
Bij te sterke lampen zou de bedrading kunnen smelten en verders de fittingen en de lamp oververhit kunnen raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 * 25 watt = 125 watt
5 * 40 watt = 200 watt

Bij 125 watt wordt de lamp zo warm dat het geen problemen oplevert, met 40 watt lampen zet je er opeens bijna het dubbele op!
En dan kan de lamp te warm worden, met bijvoorbeeld brand als gevolg.
Dus koop gewoon 5 nieuwe lampen, want dit is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen kun je van een groep met een 16 Amp zekering 16 x 220 V = .../100 x 80 = 2816 Watt probleemloos belasten. Alleen de bekabeling in de lamp kan voor problemen zorgen. Bij hogere wattages gebruik met kabels met een andere isolatie tegen smelten (gevlochten of sileconen) Je mag natuurlijk wel zwaarde lampen gebruiken maa ris zeker niet verstandig (verzekering, aansprakelijkheid etc.)
Er zit natuurlijk wel een marge op maar je kunt problemen beter voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de hoge warmte kan de fitting uitdrogen waar door deze kapot gaat. Zonde van de lamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ik niet doen nee... je snoertjes fittingen en hele armatuur worden dan te warm... daar kun je zelfs brand van krijgen... de hele boel kan smelten... niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Breng de lampjes terug naar de verkoper en koop spaarlampjes. Aan deze 40watt lampen heb je toch niets.

Kost dan wel ietsje meer, maar dat verdien je wel terug op de energierekening tijdens de levensduur van je lamp. Daarnaast heb je ook dit maximale capaciteit-probleem niet.