Kan ik mijn bureaustoel nog maken?

Op mijn werk wilden ze een bureaustoel wegdoen, omdat die kapot was. Ik dacht dat ik het kon maken. Het probleem met deze stoel was echter niet zo simpel op te lossen: Als je op de stoel gaat zitten, zakt er een metalen cilinder zover naar beneden dat de stoel hierop rust. Ik heb eronder gekeken en blijkbaar zit er geen soort klemmetje op wat bij een ongeveer dezelfde stoel wel erop zit (zie foto). Mijn oplossing, een stukje karton eronder vastplakken, hielp niet. Op die soortgelijke stoel stond echter nog een aantal gegevens op een dikkere cilinder dan de eerste: "shay sgs bifma x5 lga din 4550 en 4785 catas uni 2007-12".
Met een beetje Google'en heb ik op Alibaba een aantal onderdelen van bureaustoelen gevonde die mogelijk dit probleem zouden kunnen oplossen: "http://www.alibaba.com/showroom/gas-spring-din-4550-tuv-lga-sgs-bifma-x5.1.html" & "http://www.alibaba.com/showroom/sgs-bifma-x5.1-en-1335-tuvlga-din-4550-class-3-catas-uni-2008-02.html"

Ik heb echter geen verstand van bureaustoelen, dus weet ik niet of een van die onderdelen voor mij zou kunnen helpen (en of ze wel bij mijn stoel passen).

Vandaar mijn vraag: Zou een van deze onderdelen me kunnen helpen, of is er nog een andere oplossing mogelijk om deze stoel te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
3.6K

Antwoorden (2)

Dat klemmetje zit aan de onderkant toch?

Kijk eens aan de bovenkant, daar zit een soort van pin die je in kan drukken (als je zeer veel kracht zet)
Die pin wordt nu waarschijnlijk ingedrukt door een hendel en het dat is alleen de bedoeling als je van hoogte wilt veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe bedoel je bovenkant? (Ik probeer het even met mijn eigen bureaustoel) Bovenkant van klemmetje? Of onder je zitvlak (waar een hendeltje en een draaiding zit)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovenkant van de gasveer, vlak onder het zitvlak.
Soms is het zitvlak ingezakt waardoor deze tegen de hendel drukt die de pin in de gasveer weer indrukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dit het is, is de gasveer dus niet kapot. Soms is het zeer lastig te repareren. Als je de hendels eruit "sloopt" kan je de stoel niet meer in hoogte verstellen (nog wel met een grote schroevendraaier ertussen) maar als je eenmaal de juiste hoogte hebt is dat niet perse nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk dat je de plank een beetje misslaat (heb nog niet geprobeerd wat je zei) - de stoel zakt niet alleen helemaal naar beneden, er komt zelfs een ijzeren cilinder uit waardoor de stoel niet meer op zijn wielen kan rusten, maar alleen op die cilinder. Naar mijn mening hield dat klemmetje dat ding tegen, maar ik twijfel door het andere antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las het eerst anders, maar zo is het me duidelijker. Het klemmetje onder de stoel (vlak boven de grond dus), waar ik nu op zit, zit losjes. Houdt dus niks tegen, maar ik weet de functie ervan verder niet.
Als ik zo kijk zorgt het ervoor dat dat waar het omheen zit niet de cilinder in kan gaan.
als het goed is zit er een rubberen afdichtings ring tussen de stang en de cylinder als de stoel uit zichzelf wegzakt zodra je er op gaat zitten zal deze wel kapot zijn en dit uit elkaar halen word moeilijk weer vullen met olie e.d. te veel moeite en specialistisch werk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft het dus geen nut om op de een andere manier een nieuw klemmetje te kopen en vast te maken? Of een nieuwe gasveer te kopen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een andere gasveer kan wel dan wel alle twee de uiteinden goed opmeten qua dikte en hoogte want dat is weer niet universeel