Wat is een luster bij lampen? Dus wanneer is iets een Luster lamp?

Wanneer wordt een lamp "luster" lamp genoemd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
2K

Het beste antwoord

Luster is een ander woord voor kroonluchter.

Een kroonluchter is een veelarmige hangende lamp met een decoratieve functie die met een ketting aan het plafond is bevestigd.

Dus als een lamp veelarmig is, een hangende lamp is, een decoratieve functie heeft en met een ketting aan het plafond is bevestigd, kan men deze lamp een luster noemen.
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
wij heten alle lampen die aan het plafond hangen "lusters"...
Antoni
8 jaar geleden
Volgens het Centrum voor Leesonderzoek van de Vakgroep Experimentele Psychologie van de Universiteit Gent (toevallig jouw woonplaats!) kent 49% van de Nederlanders en 90% van de Vlamingen het woord 'luster', dus in België is het bekender dan in Nederland. Die informatie staat op http://www.woorden.org/woord/luster.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik kreeg zelf ook idd de indruk dat het een kroonluchter moet zijn. Ik heb ook even gegoogled, en daaruit haalde ik ook die conclusie. Toch kom ik gewone hanglampen tegen, die "Luster" genoemd worden. Ik vroeg me dus af, hebben al die mensen het nu verkeerd, of zie(lees) ik iets over het hoofd. Blijkbaar zoals hierboven te lezen, noemen vel mensen gewone hanglampen ook Luster.
liveisgreat
8 jaar geleden
de beschrijving is : één of meer armen. Ik denk dat één arm een gewone hanglamp is, een kroonluchter met één arm heb ik nog niet gezien
Hier in Belgiê wordt het woord "luster" gebruikt voor alle soorten hanglampen zoals ik al schreef. het is wel populistisch taalgebruik, het correct is hanglamp of luchter maar dat zegt nauwelijks iemand
Antoni
8 jaar geleden
Interessant, dit allemaal! Dank voor je extra uitleg, @liveisgreat!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, en reacties!