Hoe komt het dat vlammen van kaarsjes op 1 plek in mijn kamer bewegen?

Ik heb vaak kaarsjes en wierook aan op mijn kamer. In één hoekje waar ik kaarsen heb staan, bewegen de vlammetjes altijd. Ook de rook van de wierook is daar veel bewegelijker. Nu heb ik één kaars verplaatst, die staat nu aan de andere kant van de kamer. Praktisch gezien zou daar meer tocht op moeten staan. Hij staat ook veel dichter bij me, maar de vlam beweegt nauwelijks. Omdat ik vaak geneigd ben zweverig te worden ben ik benieuwd of hier een wetenschappelijke reden voor is...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Luchtcirculatie...
Ivana
8 jaar geleden
Ja hoor, gewoon trek, tocht of hoe je het noemen wilt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wel heel goed dat je je bewust bent van je neiging tot zweven, en dat je dit eerlijk voor jezelf durft te erkennen. Ook goed dat je informeert naar een "beide voeten op de grond" verklaring.

Antwoorden (1)

luchtcirculatie in je kamer. Misschien zo weinig dat je het niet voelt, maar warme lucht gaat omhoog, dus dat is in de buurt van je verwarming en bij het plafond koelt hij af en zakt weer. Ook de lucht die langs kiertjes van deur of gordijnen komt beweegt. Het zou zomaar kunnen dat als jij wat meubels verplaatst de vlammetjes aan de andere kant van de kamer ineens meer bewegen ( heb je bijvoorbeeld een kast naast de deur staan dan moet de lucht die door de deur komt daar omheen, en circuleert dan anders dan wanneer je die kast aan de andere kant van de deur zou zetten.