Hoe kan ik deze plavuizen (?) weer netjes, zonder risico op beschadigen

We wonen in een oude boerderij met ook een oude tegelvloer. Het is een monumentaal pand, en we huren het dus het is belangrijk dat we niets beschadigen.
De tegels zien er niet meer best uit maar we willen ze graag opfrissen/opknappen. Ze horen echt bij het pand, dus een vloerkleedje er over is geen optie.

Kan iemand met enige zekerheid zeggen wat voor een plavuizen het precies zijn? En natuurlijk wat we allemaal kunnen doen om te weer mooi te krijgen? Kan ik ze ook in de was zetten o.i.d. om ze te beschermen en voor extra glans?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Zien er niet uit als ouderwetse plavuizen, maar als gewoon nog verkrijgbare linoleumtegels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze lijken heer erg hier op, zij het in minder beroerde staat:
https://www.sat4all.com/forums/topic/192274-oude-plavuizen-opknappen/ Maar ik durf er niet zomaar azijn oid op te gooien
Amadea
9 jaar geleden
Is het hard als steen of zacht als dik soepel plastic?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Steen
Amadea
9 jaar geleden
Dan is het geen linoleum, en zouden het wel plavuizen kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
...ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je de verhuurder deze vraag niet stellen? Die kan je vast een antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verhuurder heeft zelf niet in het huis gewoond, maar heeft meteen een modern huis ernaast gebouwd voor eigen bewoning
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan wel aan de verhuurder vragen of je er wat mee mag doen/proberen. Het is ook in zijn voordeel als ze er weer mooi uit komen te zien. Ligt er niet ergens nog een stapeltje reserve tegels? Dan kan je testen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik was al door de kelder gestruind,niets gevonden. Alleen een pootje van een duif met een ring uit "82.. er wonen ook marters

Antwoorden (1)

Gebruik de echte vloeibare (groene) bruine zeep! alleen in België verkrijgbaar!
Driehoekzeep in Nederland is niet meer zoals vroeger!
Bruine vloeibarezeep bestaat namelijk voor een deel uit lijnolie en een deel soda.
Waardoor reiniging en onderhoud samen gaan.
Herhaal diverse keren, is de aanslag verdwenen.
Gebruik dan nog een keer 1 deel lijnolie op 2 delen terpentine, inwrijven,laten drogen en na 1 uur helemaal droog en uitwrijven!
Gooi de poetslappen niet zomaar weg, dompel ze onder in een emmer water,en doe ze nat en een plastic zak en dan pas bij het afval.

Dit om spontane zelfontbranding te voorkomen!
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het over gekookte lijnolie!