Hoe wordt paardenhaar voor matrassen verkregen?

N.av een vraag over bedwarmte realiseerde ik mij dat mijn matras een (winter)laag van paardenhaar heeft. Is dat diervriendelijk verkregen?

9 jaar geleden
in: Interieur
3.6K

Het beste antwoord

Als paarden geslacht worden dan worden de paardenharen verkocht. Dus daar komen waarschijnlijk die haren vandaan.
Het bedrijf Enkev die paardenharen verwerkt zegt dit: "Het te bewerken paardenhaar is een restproduct en komt voornamelijk uit Mongolië en Latijns Amerika".

Dat het een restproduct is betekent waarschijnlijk ook dat het om haar van slachtpaarden gaat.

Ook het feit dat er nergens genoemd wordt dat het niet om slachtpaarden gaat geeft eigenlijk al aan dat het van slachtpaarden komt, anders zouden ze het er wel bijzetten dat paarden alleen geknipt werden, want dat zou reclame zijn. Iedereen wil natuurlijk een zo’n diervriendelijk product.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt! Hier lees ik net dit: http://www.merensboxsprings.nl/019/Paardenhaar.html Knippen is niet diervriendelijk: een paard heeft de staart niet voor niets.
Vraag me ook af hoe dat dan aangepakt zou worden, het haar wordt op zo'n grote schaal gebruikt.
Restmateriaal van de slacht is wellicht slechts deels het antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er worden heel veel paarden per jaar geslacht, dat levert een heleboel haar op. De paarden die niet voor de slacht zijn, zijn ook direct wedstrijd paarden, of in ieder geval paarden waarvan je wil dat ze er mooi uitzien. Dus daar ga je niet stukken van uit de staart knippen.
Daarom denk ik dat het grootste gedeelte van het haar uit de slachthuizen komt.