Kan je halogeenlampjes ( met die twee pootjes) vervangen door LED-lampjes?

Geen idee of zulke LED-lampjes verkrijgbaar zijn. Mijn design-lamp met 10 halogeenlampjes heeft de geest gegeven ( een lampje stuk, doet niets het meer, net als bij kerstverlichting) en die lampjes met 24V zijn niet makkelijk te koop. Nu LEDverlichting in de mode is, hoop ik dat je de halogeenlampjes zou moeten/ kunnen vervangen - mits met die twee steekpootjes ...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
3.1K

Het beste antwoord

LED lampen zijn er in (nagenoeg) alle soorten en maten, ook i.p.v. halogeenlampen met twee pootjes.
http://ledworld.nl/
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer je lampjes vervangt (welke soort dan ook) dan moeten de aansluitingen (de 'voet' van de lamp) en het benodigde voltage gelijk zijn. Dan gaat het meestal goed.

In bijzondere gevallen moet ook nog met het wattage en eventuele warmteafgifte rekening worden gehouden, maar omdat LED lampjes minder stroom gebruiken én koeler zijn dan halogeen lampjes verwacht ik op dat gebied geen problemen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja hoor. Kijk hier eens:http://www.groenestroomshop.nl/led-voor-thuis/led-spots/led-gu4.html
Als jouw lamp inderdaad net als kerstboomverlichting bestaat uit een serieschakeling dan werkt het alleen als alle lampjes gelijk zijn. Je kunt dus niet één halogeenlamp van de keten vervangen door een halogeenlamp met een ander vermogen of een ledlamp. Alleen als alle 10 lampen gelijk zijn zullen ze de 230 V gelijk verdelen.