Is fruitbomenhout goed om te stoken?

Overal lees ik dat fruitbomenhout goed hout is om te stoken in de openhaard, echter van de week kreeg ik de schoorsteenveger op bezoek die mij ten zeerste fruitbomenhout afraadde. Hij heeft veel creoot uit mijn schoorsteen geveegd.
Kan ik nu wel of geen fruitbomen stoken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
52.9K

Het beste antwoord

Fruitbomenhout heeft een hoog drooggewicht en bevat dus veel energie (meer dan laaggewicht houtsoorten als wilg en populier). Dit wil zeggen dat het lang brandt en veel warmte afgeeft. Vanuit het oogpunt van energie is fruitbomenhout goed stookhout. Wel kan het vrij veel roet afgeven, maar diverse andere houtsoorten doen dat ook. Wanneer je af en toe eens stookt, volstaat het om eens per jaar de schoorsteen te laten vegen. Gebruik je die openhaard om je huis te verwarmen dus stook je zeker in de winter dagelijks dan zou ik de schoorsteen 2x per jaar laten vegen.
In mijn vakantiehuis in Griekenland stook ik in de winter geregeld fruitbomenhout (vooral kersen en moerbei), maar vooral olijfhout. Mijn houtkachel is daar de enige verwarming. De schoorsteen veeg ik een keer per jaar zelf.

De beste brandhoutsoorten zijn essen en eiken: die zijn beide vrij zwaar, laten niet al te veel as achter en branden schoon. Veel hars bevattend naaldhout is het minst gunstig. Dus wanneer je de vrije keus hebt kijk dan eens of je aan eiken of essen kunt komen! (ik neem aan dat je met creoot roet of aanslag bedoelt?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Weer wat geleerd ! :-)

Andere antwoorden (2)

Nee doe maar niet, ik kom het hout wel ophalen ;-)

ff serieus, het hoort bij de beste houtsoorten om te branden:
http://www.openhaardhoutweb.nl/geschikt-voor-openhaard

Roet is ook sterk afhankelijk van je stook gewoontes.
Een open haard is niet ideaal, want de verbranding is minder volledig in bijvoorbeeld een goeie houtkachel. Dus zorgt dat je het extra goed doet.
-droog hout.
-niet te klein vuur, anders worden de temperaturen te laag en de verbranding te slecht.
-eventueel mengen met andere houtsoorten. Bijvoorbeeld berk, dat brand wel sneller op.

In o.a. Noorwegen stoken ze vooral vuren en vaak als enige warmtebron en dat gaat ook goed, dit doen ze wel in houtkachels.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. 2 jaar drogen. (onder goeie omstandigheden) bron 1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je eerst even weten waarom je creosoot in de schoorsteen krijgt.
1 Door hout wat niet minstens twee jaar heeft gedroogd op een goede plaats, dik fruitbomen hout, liefst 3 jaar.
2 Door een niet goede werkende kachel.
3 Door te zuinig stoken,( koop een thermometer er voor, pas dan kan je zien of je goed stookt.)
4 Door een schoorsteen die niet goed trekt.
5 Doordat je schoorsteen te veel/ snel afkoelt ( komt het meeste voor)

Heel vervelend is dat de creosoot niet uit de schoorsteen kan vegen, het vormt een dikke, soms taaie laag binnen in de schoorsteen.
Door het plaatsen van een dubbelwandige pijp, tot boven het dak uit, heb je de meeste problemen vaak opgelost.
En dan is goed gedroogd fruitbomen hout een uitstekende brandstof, dat erg veel warme geeft.