Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan ik doen tegen kleine vliegjes bij mijn orchideeën?

Enkele manden gelede kocht ik twee nieuwe potten en heb hierin orchideeën geplant. Ze staan nu prachtig in bloei, maar het valt mij op dat er hele kleine vliegjes rond de planten vliegen. Ze lijken echt in de omgeving van de planten te blijven. Wat ik vooral bijzonder vind, is dat ze alleen bij de nieuwe potten zitten, en niet in de pot die er tussenin staat (die staat al ruim een jaar inmiddels). Onderin de pot zit een dikke laag hydrokorrels, waar bovenop ze in potgrond zijn gepoot. Wat zijn deze vliegjes? En wat kan ik er tegen doen? Want ik ben bang dat het een plaag wordt.....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
6.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Staan ze niet te nat? Het is voor een orchidee geen probleem een tijdje droog te staan.
Anders tabak een tijdje laten weken in water, zeven, en over de aarde sproeien, met mate.
Eventueel nog eens herhalen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Mag ik vragen wat het doel van de tabak is? En heb je misschien ook enig idee waar de vliegjes vandaan komen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1x per week "verzuipen" in lauw water is voldoende.
Rieneke1
9 jaar geleden
Bram, dat is veel te veel!
Ik vernevel de planten dagelijks met regenwater, en eens per twee weken krijgen ze een klein slokje.
Heb er nu een staan met maar liefst 23 bloemen:) jaciem, in tabak zit nicotine, dat is puur gif voor insecten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding