Trekt een houten vloer weer vlak na nat worden?

Een vuren houten vloer van ruim twintig jaar oud heeft een kwartier flink wateroverlast gehad. Na een dag staat een deel van de vloer behoorlijk bol, ter breedte van een paar planken. Heb ik kans dat het binnen weken weer vlak wordt of moet ik iets creatiefs verzinnen?

De vloer zijn vuren vloerdelen, los gelegd op oude vloerbedekking op een betonvloer. Gelakt, maar tussen de planken zal er vocht naar beneden gezakt zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
28.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het niet gelakt zou zijn, zou je een betere kans maken. Nu kan vocht moeilijk weg. Het bol staan is niet je grootste probleem.
Heb je enig idee hoeveel water er onder de vloer is gekomen?
Oude vloerbedekking die een tijdje nat of vochtig blijft kan een probleem gaan worden. (schimmel en/of stank)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Echter was de bulk binnen een kwartier weer weg dus verwacht ik niet dat er emmers water onder het hout zijn terecht gekomen. Misschien verzin ik iets voor 'dampafzuiging'. Dank voor je antwoord.
liveisgreat
10 jaar geleden
de mijne is niet recht getrokken, hangt wellicht af van houtsoort...

Het beste antwoord

Rechttrekken zal de vloer op lange termijn wel kunnnen maar een en ander is ook afhankelijk ervan hoe strak de vloer gelegd was, en of er delen verschoven zijn. houdt er echter rekening mee dat dit erg lang gaat duren ,en in weken hoef je niet te rekenen ,dit word eerder maanden,vooral omdat we nu de herfst ingaan en de RV toch al toeneemt , en je vleorbedekking onde de houten panelen het vocht als een spons vasthoudt. Mijn inziens kun je beter als je de mogelijkheid hebt de vloer losnemen. de panelen laten drogen door ze op te stapelen met latjes ertussen, de vloerbedekking verwijderen (deze gaat vermoedelijk ook schimmelen en dat wil je zo wie zo niet)en vervolgens de vloer opnieuw leggen. Een hele hoop werk maar op lange termijn wel beter. in elk geval voor je gezondheid .
Praat even met je verzekering waterschade is praktisch altijd bij de inboedel meeverzekerd .(geen overstroming door natuurgeweld)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Prima antwoord,je moet veel geluk hebben zeker als je de vloer wil laten liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is dit het beste antwoord. Na een week is de ondervloer nog erg nat en het hout voelt ook vochtig aan. Vanavond ga ik een deel van de vloer opnemen en het tapijt wegsnijden om na drogen van het beton door kunststof te vervangen. Het hout laat ik een week aan de lucht drogen en dan maar weer zien terug te leggen. Planken ga ik dus nummeren.

Andere antwoorden (1)

Ja, hij trekt vrijwel zeker geheel recht. Ga hem niet forceren. Het kan enkele weken duren, vooral als de ondervroeg langer nat blijft. Ik heb hier hetzelfde gehad met een eiken vloer waar ongeveer drie rijen krom stonden. Alles ligt weer perfect recht, maar dat duurde wel even.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geruststellend idee, wordt dus een paar weken struikelen in de kamer :-) Mogelijk ga ik via een bestaande opening toch wat geforceerd ventileren met een luchtpompje, Droogt dat tapijt een stuk vlotter. Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Eventueel zou je langs de zijkanten / plinten kunnen kijken of de vloer nu ergens vast ligt.
Dat kan trouwens altijd nog, ik verwacht ook dat het wel goed komt.
burgos
10 jaar geleden
Nou ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat had ik graag dit antwoord als beste willen markeren. Helaas is de werkelijkheid anders en is de vloer op twee plaatsen helemaal open gesprongen. Het tapijt onder het hout is nat en droogt voor geen meter. Toch hartelijk bedankt voor de reactie, het had ook zo kunnen aflopen.