Het aantal treden van een trap is afhankelijk van de verdiepingshoogte. De hoogte van een trede is tussen 18 - 21 cm. Als je de afstand tussen vloer beneden en boven hierdoor deelt krijg je het aantal treden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus bij een minimum verdiepingshoogte van 2.6 meter kom je bij 20 cm uit op 13 treden. Is die hoger dan worden het er meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

13 is standaard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde trap in huis, van de hal naar de overloop telt 13 treden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezit de uitzondering die de regel bevestigt. De originele trap van begane naar eerste verdieping bezit 14 trede's, de trap van de eerste naar zolder bezit er daarin tegen weer 12;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je reactie doet me denken aan: http://www.youtube.com/watch?v=UD-24X0EeIU ;-))
Ik heb even voor je geteld ; mijn hoofdtrap heeft 15 treden, en die naar de zolder en de kelder hebben 14 treden. Terwijl ik lagere plafonds heb dan in mijn oude huis.
Vermoedelijk zijn de treden wat lager, want de trappen lopen ook beduidend aangenamer en voelen veel veiliger en zijn ook minder steil dan in mijn voorgaande huizen.
In alle gevallen heb ik overigens de opstap op de verdiepin meegerekend (omdat die ook marmer is, en pas daarna de vloer begint), maar je zou het dus ook als 13 resp 14 treden kunnen interpreteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is uiteraard afhankelijk van de etagehoogte, maar gemiddeld is dit 13.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze week heb ik een nieuwbouw-woning bekeken met een nieuwe stijl voor het traplopen. Speciaal voor het gemak (oudere kopers) waren de treden lager en liep de trap minder stijl.

Of dit in alle nieuwbouw gangbaar werd of slechts in speciale bouw kon men mij niet vertellen, maar het scheelde op een gangbare trap van 13 treden 3 hele treden, terwijl de hoogte van de plafonds niet afweek van de standaard hoogte.
Ivana
14 jaar geleden
Het ligt ook aan de hoogte van de plafonds. Door de jaren heen zijn er veel trends ontstaan. De nieuwbouw tegenwoordig is vrij hoog. 265cm is van nu, 250 is van de jaren 80 en voor de 30er jaren is 290 niks bijzonders. Dus dan heb je een ander aantal treden.