hoe leer ik iemand op leeftijd hoe het huis opgeruimd blijft?

op leeftijd is 50+, getrouwd, huis is een flat, geen lift, drie hoog, drie slaapkamertjes, twee tieners (jongens, waarvan één brugpieper) en het staat aardig vol, maar het is niet zoals je op tv ziet... het LIJKT opgeruimd, zo op het oog dus...

ik ben de 5e persoon die een poging waagt om deze persoon te helpen.

het probleem lijkt te zijn dat als je weer weggaat, dat er weer rommel bij komt, of dat dingen alleen verplaatst wordt, of niet weggebracht wordt.

moet ik meteen drastisch gaan opruimen? of echt alleen beginnen met één hoekje, iets kleins? of een gesprek aangaan, waarom hoe en hoezo? ik ken de achterligggende mogelijke onbewuste gedachte al, maar moet ik daar over beginnen?

de uiteindelijke bedoeling is zó weinig rommel dat er ook tijd is voor andere zaken, dan het opruimen, en het eraan ergeren.

mijn handen jeuken om te helpen en te blijven helpen!! vorige mensen gaven het snel op, maar HOE moet ik beginnen zonder dat het meteen heftig is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat dus om vier mensen boven de 12 niet om één persoon toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Big Momma : Wat goed van je!! Succes en wees geduldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pelle
het gaat uiteindelijk om 4 personen boven de 12 idd. Waarvan de moeder zichtbaar moeite heeft met organiseren...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus52
dank je.... t zal een flinke klus worden :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat er in het verleden teveel geconcentreerd is op die ene moeder, probeer het hele gezin er bij te betrekken!

Het beste antwoord

begin met de papierchaos, dus ga dat samen met de bewoners uitzoeken. Wat kan er weg, wat moet betaald worden, wat is belangrijk, wat moet snel afgehandeld.

Begin dan ruimte voor ruimte, vraag aan de persoon wat er echt bewaard moet worden, zet dat apart, pak een grote vuilniszak en ga 1 voor 1 de rest uitzoeken. Wat kan er weg ( doe dat in de zak), wat is nog bruikbaar of te repareren, doe dat apart in een doos.

Zet als je alles hebt gehad de dozen in de berging of neem ze mee, sla ze ergens op.
Repareer zo snel mogelijk de spullen die hiervoor in aanmerking komen.

Maak de ruimte schoon en zet alles wat echt moest blijven terug. Geef de bewoner een compliment voor zijn of haar hulp en de goede start.

begin aan de volgende ruimte.
Spreek met de bewoner af, dat alles wat in de berging staat, wat binnen een jaar niet gemist is, weggegooid wordt over een jaar.

Succes en bereid je voor op een zware emotionele klus, waar je sterk voor in je schoenen moet staan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Om het opgeruimd te houden, moeten ze leren sorteren. Leer ze hoe ze dat het beste kunnen doen. Maar ook als er iets nieuws, of iets anders aangeschaft wordt, de oude of iets anders weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je! had nog wel iets uitgebreider gemogen gezien het feit dat het gaat om iemand die nogal véél in huis heeft....