Waarom stelt mijn aannemer een offerte op zonder BTW?

Onlangs heb ik een (gerenommeerde) aannemer gevraagd mij een offerte te sturen voor het verbouwen van mijn badkamer.
Na enkele weken ontving ik de offerte, hierop staat een groot aantal werkzaamheden vermeld en ook een aantal artikelen die gebruikt worden (zoals tegels etc.).

Het totaalbedrag van de offerte is "€7500,- Exclusief 21% en 6% BTW" (zo staat het er). Verder staan er geen bedragen op de offerte, het is voor mij dan ook onmogelijk uit te rekenen wat het uiteindelijke totaalbedrag voor de offerte is, mijn vraag is: is dit gangbaar?

Ik lees in andere antwoorden dat het verplicht is om BTW te berekenen aan particulieren, en op deze offerte wordt netjes vermeld dat het zonder BTW is, dus dat is prima, maar als er geen bedragen worden genoemd bij de werkzaamheden en producten kan ik niet weten wat ik uiteindelijk kwijt ben voor deze verbouwing.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
6.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat deze aannemer doet mag volgens mij ook niet. Als je aan een consument levert is het volgens mij verplicht om een prijs inclusief BTW op te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mag het wel: hij moet OF inclusief BTW vermelden OF vermelden dat het exclusief BTW is, en dat doet hij. Maar het rare is dat ik geen idee heb over welke bedragen ik de twee percentages moet berekenen, en dus heb ik geen idee welk bedrag ik zou moeten gaan betalen. En ik maar denken dat ze om werk zitten te springen in de bouw...
ronron1212
10 jaar geleden
Hij moet met btw vermelden en nu helmaal van wegen de 6% en de 21% dit moet worden uitgesplitst en waar wat over wordt berekend. Terug sturen dus en niet accepteren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou je hebt al genoeg Antw die van kwade trouw uit gaan :) maar onze overheid heeft in al z'n wijsheid er ook een zooitje van gemaakt met de BTW percentage's . Er is nu een laag tarief zoek daar maar de voorwaarden voorop ! En een hoog tarief conform andere regels . Mogelijk wil hij een en ander in een persoonlijk gesprek toelichten . Het was juist makkelijk voor hem te zeggen alles inclusief zeg 21 % . Nu kan alles veranderen niks staat vast , men heeft bedacht dat ondervoorwaarden er een laag tarief gehanteerd mag worden om particulieren te stimuleren wat aan hun huizen te doen . Een en ander is mogelijk tijdelijk en zeer aan de grillen Vd politiek afhankelijk . Mogelijk bij meer tegenvallers weer gewoon het nieuwe extra hoge tarief . Ga er van uit dat de aan nemer te goede trouw is en vraag in een persoonlijk gesprek toelichting . Dat zou een nieuw licht kunnen werpen op de offerte . Succes. Ps vraag minimaal 2 schaduw offertes aan . De truc in de bouw is vaak goedkoop binnen komen ! En duur meer werk er bij !! Dus kies voor een compleet verhaal . En pas op met vooruit betaling enz ze beginnen snel na eerste aan bet : maar wanneer maken ze het af !? Pas daar voor op .
ronron1212
10 jaar geleden
Kapperkort het verlaade btw tarief geldt niet alleen voor partivulieren. Daarnaast geldt het verlaagde btw tarief alleen over het arbeodsloon en niet over de materialen.
paulus811
10 jaar geleden
De aannemer moet helemaal niks. Een offerte is GEEN factuur, enige voorwaarde is dat je offreert inclusief btw aan consumenten, tenzij je vermeldt dat het zonder btw is. En dat doet ie. Maar ben t met de vragensteller eens dat het niet bepaald duidelijk is. Wat ik wel eens heb gehoord (geen bron) is dat na de offerte tussen aannemer en consument 'geschoven' wordt tussen posten voor materiaal en arbeid. Door de arbeid op te krikken (tegen 6%) en minder materiaal te berekenen, komt de totaalrekening lager uit. Voor de aannemer maakt het niets uit, want die draagt de btw toch af (en de inkopen zijn deels 'zwart' ingekocht). Dat hij dit niet in de offerte zet, lijkt me vanzelfsprekend. Wellicht lokt hij zo een reactie uit.

Het beste antwoord

Zoals deze aannemer de offerte opstelt is geheel conform. Duidelijk een totaal bedrag waar dan nog de btw, een deel 6 en een deel 21 %.
Vraag rustig om een gespecifuceerde/uitgewerkte en die krijg je .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij particulieren is het verplicht, om bij een offerte de btw te verrekenen. wat deze aannemer doet is een vage offerte uitbrengen, om je een rad voor ogen te draaien. alleen al hier om zou ik niet met deze aannemer in zee gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
dat btw verrekend moet worden in de offerte is geregeld in artikel 38 van de wet op de omzetbelasting
10 jaar geleden
Het komende jaar wordt er bij verbouwingen 6% B.T.W. gerekend over de directe werkzaamheden. Dat is een tijdelijke hulp aan de bouwsector omdat die zo in het slop zit. Echter, over de gebruikte materialen moet wel 21% worden berekend. Deze regel geldt maar tot maart volgend jaar.
Het zou dus kunnen zijn dat de aannemer de B.T.W. bijtelling erbuiten heeft gelaten, omdat hij nog niet weet of je de verbouwing binnen die tijd wilt laten uitvoeren.
Denk nou niet meteen dat hij aan het knoeien is, maar vraag over deze materie tekst en uitleg. Waarschijnlijk is het dus heel verklaarbaar dat de B.T.W. er niet in vermeld staat.
Ivana
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Zo is het,niet gelijk van het slechtste uit gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de offerte bestaat uit diensten en materialen. Dus als hij een schatting kan maken, kan hij ook de btw berekenen. Dus het klopt niet helemaal wat je zegt.
Ivana
10 jaar geleden
Jawel Mobie, want als de uitvoering pas na maart volgend jaar gebeurt wordt over alles weer 21% gerekend. Als hij het nu splitst en de berekening van 6% over het een en 21% over het ander berekent, zal hij volgend jaar weer een nieuwe offerte moeten schrijven. Niet iedereen laat een geplande opdracht binnen het jaar uitvoeren.